ایرانجهان

سناتور آمریکایی: اکنون زمان تضعیف موضع در برابر رژیم ایران نیست

در حالی که گزارش‌ها حاکی از تلاش آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران است، تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه، به تلاش‌های مشابه در دولت اوباما برای دور زدن کنگره به منظور انجام مذاکرات برجام اشاره کرد و گفت: «اکنون زمان تضعیف موضع در برابر رژیم ایران نیست.

پیش‌تر، سناتورهای آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، قانونی را معرفی کردند که هرگونه توافق واشینگتن با تهران را، که منجر به برداشتن تحریم‌ها شود، منوط به بررسی کنگره می‌کند. این قانون که به ابتکار جیم ریش و بیل هاگرتی، از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، تنظیم شده، تاکنون از حمایت ٣٣ سناتور، از جمله تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای جنوبی، برخوردار شده.

وی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ نیز هست، روز دوشنبه در توییتر گفت: «اکنون دولت بایدن هم همان بازی را به کار می‌برد. من به همکارانم پیوستم تا پشتیبانی را برای ایجاد الزام در هر توافقی که تحریم‌ها علیه ایران را لغو ‌کند، به کنگره ارائه کنیم. اکنون زمان تضعیف موضع در برابر رژیم ایران نیست.»

در این قانون به اقدام‌های دولت ایران برای تهدید شهروندان و مقام‌های آمریکایی، کمک به تجاوز نظامی روسیه علیه اوکراین و سرکوب خشونت‌بار معترزان در خیزش انقلابی مردم اشاره شده.

به گفته جیم ریش، سناتور ایالت آیداهو، «از آنجایی که دولت بایدن در ازای وعده‌های مشکوک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به سود بادآورده دیگری برای رژیم ایران فکر می‌کند، بسیار مهم است که کنگره صدای خود را در هر تلاشی برای کاهش تحریم‌ها حفظ کند.»

بیل هگرتی، سناتور ایالت تنسی، هم در اظهارنظری مشابه، جمهوری اسلامی را رژیمی «حامی تروریسم» خواند که به تلاش خود برای آسیب رساندن به آمریکا و متحدانش ادامه می‌دهد، و افزود این قانون «برای دولت بایدن کاملا روشن می‌کند هر توافقی با ایران که شامل رفع تحریم‌ها شود، باید برای بررسی به کنگره ارائه شود.»

گفته می‌شود، دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، که در احیای توافق سال ۲۰۱۵ شکست خورده، امیدوار است برخی از محدودیت‌ها را در مورد ایران بازگرداند تا از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا