ایرانجهان

نامه دوحزبی قانون‌گذاران به بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

بیش از نیمی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستند که اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد و برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آماده شود.

اگرچه در این نامه که رسانه «جوئیش اینسایدر» به نسخه‌ای از آن دست یافت، هیچ اشاره‌ای به مذاکرات یا توافقات احتمالی با ایران نشده است، اما نشان‌دهنده فراگیرترین درخواست متحد در میان دموکرات‌های مجلس نمایندگان از زمان روی کار آمدن بایدن، برای اتخاذ گام‌های قاطعانه‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

در این نامه که روز جمعه ۲ تیر ارسال شد و ۲۴۹ قانون‌گذار – از جمله ۱۳۳ دموکرات و ۱۱۶ جمهوریخواه – آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ ابهامی به ایران بگوید که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش عواقب شدیدی را به دنبال خواهد داشت.»

امضاکنندگان این نامه افزوده‌اند: «نمی‌توان اجازه داد که ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد.»

نامه مجلس نمایندگان که آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، از نگارش آن حمایت و آن را تشویق کرد، پس از نامه مشابهی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس سنا منتشر شد که مستقیماً مذاکرات با ایران را مورد تردید قرار می‌دهد.

در آن نامه‌ که ۳۱ خرداد منتشر شد ۲۶ سناتور آمریکایی از جو بایدن خواستند که از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

نامه اکثریت اعضای مجلس نمایندگان که ابیگیل اسپانبرگر دموکرات و دن کرنشاو جمهوریخواه رهبری نگارش آن را بر عهده داشتند، بیانگر تمایل گسترده طیف وسیعی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای رویکرد تهاجمی‌تر با برنامه هسته‌‌ای ایران است.

گریگوری میکس، نماینده ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و پیت آگیولار، از اعضای ارشد مجلس نمایندگان، که هر دو از حامیان توافق برجام بودند، از امضاکنندگان این نامه هستند.

نامه مجلس نمایندگان همانند نامه سنا، از بایدن می‌خواهد با شرکای اروپایی همکاری کند تا در صورت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد از سوی رژیم ایران، برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آماده شود.

در این نامه آمده است: «ما معتقدیم که این هماهنگی با متحدان‌مان حاوی پیام قدرتمند تعهد یکپارچه ما برای بازدارندگی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.» در این نامه همچنین آمده است: «این پیام به ایران هشدار می‌دهد که اگر تصمیم بگیرد خارج از تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، نمی‌تواند از مزایای لغو تحریم‌های بین‌المللی بهره ببرد.»

این نامه ضمن تاکید بر موضع بایدن که قبلاً گفته بود «همه گزینه ها روی میز است» گفت: «با توجه به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، ما شما را تشویق می‌کنیم تا با متحدان‌مان برای اعمال مکانیسم ماشه تصریح شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری کنید.»

قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا همچنین ضمن اشاره به «همکاری فزاینده ایران با روسیه و چین» نوشتند که این همکاری اعتماد رژیم ایران را تقویت می‌کند تا منافع ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد.

پیشتر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان صبح روز چهارشنبه ۳۱ خرداد قطعنامه‌ای را که خواستار لغو «بندهای غروب» قانون تحریم‌های مصوبه ۱۹۹۶ آمریکا علیه ایران و دائمی شدن این تحریم‌ها شده بود، تصویب کرد.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا