آذربایجانایران

تداوم تهدید شهروند آذربایجانی به دلیل راه‌اندازی کمپین الحاق آستارا به اردبیل

در روزهای گذشته «محمدرضا خلیلی» شهروند آذربایجانی که کمپین الحاق آستارا به اردبیل را راه‌اندازی کرده بود، از سوی نیروهای امنیتی ایران به دفعات تحت فشار امنیتی قرار گرفته و با اخلال در روند پرونده و اتهام‌سازی علیه وی مورد تهدید قرار گرفته است.

محمدرضا خلیلی جوان ۲۲ ساله اهل خلخال در ۲۴ آبان ۱۴۰۲ کمپین الحاق آستارا به استان اردبیل را در پلتفرم رسمی «کارزار؛ پلتفرم مستقل جمع آوری امضا» راه‌اندازی کرد و با استقبال شهروندان آذربایجانی از جمله شهروندان آستارا مواجه شد.

اما مسئولان تورک ستیز ایران به جای رسیدگی به این درخواست، محمدرضا خلیلی را در شهرستان صعومه سرا استان گیلان بازداشت و به زندان منتقل کردند. این شهروند تورک آذربایجانی در زمان بازداشت و انتقال به بازداشتگاه توسط نیروهای امنیتی ایران مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود.

این فعال ملی آذربایجان روز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲، با قرار وثیقه ۲ میلیاردی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی عنوان گردیده است.

در حالی خواسته قانونی الحاق شهرستان آستار به استان اردبیل از طرف حکومت تورک ستیز ایران جرم انگاری شده که طی سالهای اخیر شهروندان آستار با راه‌اندازی کمپینهای مختلف خواستار الحاق این شهرستان به استان اردبیل برای کاهش حدفاصل آستارا با مرکز استان و همچنین بهره‌برداری و توسعه و آبادانی آستارا شده اند.

گفتنی است به موجب عهدنامه صلح عثمانی ها با صفویان در سال ۸۶۳هجری شمسی ، آستارا و تالش جزء قلمرو اردبیل است و همچنین بر اساس صدور فرمان مشروطیت درسال ۱۲۸۵هجری شمسی و طبق مصوبه تقسیمات کشوری نوزدهم دی ماه سال۱۳۱۶ و آذرماه سال ۱۳۲۹ و مصوبه سال ۱۳۳۷ که آستارا از توابع اردبیل بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا