fa

ردپای حکومت ایران در ناآرامی‌های اخیر کرانه باختری

رسانه‌های اسرائیل از ردپای حکومت ایران در ناآرامی‌های اخیر کرانه باختری خبر دادند

برخی رسانه‌های اسرائیلی به نقل از دستگاه‌های نظامی و امنیتی این کشور از ردپای حکومت ایران در ناآرامی‌های اخیر در شمال کرانه باختری و به ویژه شهر و اردوگاه جنین خبر داده‌‌اند.

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل در گزارشی گفت افزایش استفاده شبه‌نظامیان فلسطینی در این منطقه از بمب‌های کنار جاده‌ای، نشان‌دهنده کمک‌های فنی و مالی جمهوری اسلامی به شبه‌نظامیان است.

به گفته این رسانه، بمبی که دیروز زیر یک جیپ ارتش اسرائیل منفجر و موجب زخمی شدن هفت سرباز شد، از جمله این کمک‌هاست.

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل می‌گوید هدف از این اقدامات تبدیل منطقه شمال کرانه باختری به ویژه منطقه جنین و نابلس، به جایی مانند جنوب لبنان در سال‌های آخر حضور اسرائیل در منطقه و نیز نوار غزه است تا به این ترتیب، جلوی عملیات بیشتر اسرائیل را در قلب این مناطق بگیرند.

از سوی دیگر، در پی رخدادهای دیروز، صداهایی درون دولت اسرائیل که خواهان انجام یک عملیات گسترده‌تر از سوی ارتش اسرائیل در منطقه شمال کرانه باختری هستند، افزایش یافته است.

در زمینه پرونده هسته‌ای ایران هم، روزنامه هاآرتص در تحلیلی، پنج دلیل احتمالی برای این موضوع آورده که نتانیاهو در برابر تفاهم اتمی احتمالی ایالات متحده با ایران سکوت کرده است.

به نوشته این روزنامه، اولین دلیل احتمالی عبارت است از این که نتانیاهو می‌داند مخالفت شدید او با چنین تفاهمی می‌تواند روابط دولت بایدن را با اسرائیل بیش از پیش تیره کند.

هاآرتص دومین دلیل احتمالی را آگاهی نتانیاهو به این موضوع دانسته که در برابر تلاش دولت بایدن برای توافق با ایران، تقریبا هیچ کاری نمی‌توان کرد.

به نوشته این روزنامه، سومین دلیل این است که نتانیاهو پشت پرده در حال همکاری با جمهوری‌خواهان است تا این موضوع را به موضوعی کاملا حزبی مبدل کرده و مشکلات بیشتری برای بایدن و دولت او به وجود آورد.

هاآراتص نوشت نخست‌وزیر اسرائیل احتمالا منتظر است که جزییات تفاهم نهایی شود و سپس کارزار خود را برای مخالفت با آن آغاز کند.

موضوع رابطه اسرائیل با عربستان هم از دیگر دلایل احتمالی است؛ به گفته این رسانه، نتانیاهو به شدت می‌خواهد ایالات متحده در زمینه عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان فعال باشد.

اما نخست‌وزیر اسرائیل می‌داند که با توجه به نزدیکی عربستان به ایران، هرگونه اقدام او علیه تفاهم اتمی، می‌تواند بر خواسته‌اش تاثیر منفی بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا