اجتماعیایرانسلامتی و زندگی

وزیر بهداشت: ویروس کرونا «یک شتر گاو پلنگ» است

وزیر بهداشت ایران گفت باید به مردم گفته شود که بحران کرونا به پایان نرسیده، پیک کرونا رد نشده و ممکن است حداقل ۲ سال با کرونا زندگی کنیم.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، یکشنبه اول تیر ماه در نشست مجازی با رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت ایران هنوز در موج نخست کروناست و در حال تجربه کردن آن است ولی ممکن است شکل موج نخست کرونا با آنچه در استان دیگری تجربه شده، متفاوت باشد.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: «باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تو در توی صد هزار چهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.»

آقای نمکی با تشبیه کردن ویروس کرونا  به «یک شتر گاو پلنگ» گفت که این ویروس هم می‌تواند گاز بگیرد و لگد و شاخ بزند.

وزیر بهداشت اظهار داشت، رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر، کاملا متفاوت است. بنابراین ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف، بروز متفاوتی دارد.

وی همچنین درباره افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و یا جان خود را از دست داده‌اند نیز افزود، حدود ۸۷ درصد از بیماران کووید-۱۹ گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و ۱۲.۶ درصد افرادی که به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند.

وزیر بهداشت  ایران در ادامه گفت که در بین افراد زیر ۵۰ سال عمده‌ترین علت مرگ کرونا چاقی بوده است.

در عین حال محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در حاشیه بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار البرز تهران اعلام کرد که نمی‌توان با فرض وجود کرونا زندگی را تعطیل کرد، بنابراین دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات آزمون شرکت خواهند کرد.

بر این اساس، فعالیت مدارس در مناطق کم‌ جمعیت به روال عادی و در مناطق پرجمعیت به‌صورت زوج و فرد برگزار خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا