آذربایجانایران

افزایش رفتارهای فراقانونی و خشونت‌آمیز ماموران انتظامی ایران علیه شهروندان آذربایجان جنوبی

طی سال‌های گذشته و با فراگیر شدن اعتراضات ضدحکومتی و نیاز بیش از پیش جمهوری اسلامی به نیروهای انتظامی برای سرکوب مردم معترض، نهادهای قضایی و نظارتی نیز به شکلی کم‌سابقه به جای رسیدگی به رفتارهای فراقانونی ماموران و ممانعت از استفاده آنها از خشونت بی‌ضابطه علیه شهروندان، اقدام به سرپوش گذاشتن بر تخلفات ماموران نیروی انتظامی می‌کنند.

نیروهای انتظامی و امنیتی در رفتاهای خود با مراجعه‌کنندگان به این نهادها عملا به جای رعایت قواعد و اصول رفتارهای محترمانه، رفتارهایی تحقیرآمیز و بی‌رحمانه در پیش گرفته و اعمال خشونت بی‌ضابطه علیه شهروندان را تشدید کرده‌اند. این رفتارهای فراقانونی در حالی است که سیر عدم رسیدگی منصفانه به شکایت‌های شهروندان از ماموران انتظامی و امنیتی در نهادهای قضایی نیز افزایش یافته است؛ روندی که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در حال اعمال نوعی از نادیده‌انگاری سازمان‌یافته تخلفات نیروهای نظامی و امنیتی به‌ویژه در آذربایجان است.

با استناد به اطلاعات دریافتی از منابع صفحه مذکور، ماموران پایگاه یکم آگاهی تبریز پس از بازداشت یک شهروند تبریزی به نام «اسد پاک‌روح»، او را به شدت مورد ضرب‌وجرح قرار داده‌اند که در پی آن سر و صورت این شهروند دچار آسیب و خونریزی شده است. پس اطلاع خانواده این شهروند و مراجعه آنها به این نهاد برای پیگیری وضعیت برادرشان، ماموران پس توهین و تهدید، دو تن از اعضای این خانواده به نام‌های «جبرائیل پاک‌روح» و «فرهاد پاک‌روح» را نیز با استفاده از اسپری فلفل، شوکر و ضربات مشت و لگد مورد ضرب‌وجرح شدید قرار داده‌اند.

خشونت اعمال شده علیه این شهروندان تا جایی بوده است که جبرائل پاک‌روح به دلیل آسیب‌های ناشی از ضرب‌وجرح توسط ماموران و ضربات به سر، سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است. بر اساس ویدئویی از گفته‌های آقای پاک‌روح که برای صفحه اطلاع رسانی عباس لسانی ارسال شده است، او پس از این حادثه بارها در بخش مغز و اعصاب بیمارستان رازی تبریز بستری شده و اکنون به رغم گذشت مدت‌ها از این حادثه کماکان دچار تاری دید، عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن، آسیب‌دیدگی و اختلال در شنوایی، افتادگی پلک چشم راست و سستی عضلات بدن شده و عملا سلامتی و زندگی عادی این شهروند تحت تاثیر این رفتار بی‌رحمانه دچار اختلال شده است.

این سه شهروند همزمان پس از ضرب‌وجرح توسط ماموران پایگاه یکم آگاهی تبریز بازداشت و به کلانتری ۱۴ تبریز منتقل شده و بدون دسترسی به خدمات درمانی به مدت یک روز در بازداشت بوده‌اند. پرونده این شهروندان پس از آزادی و در پی ثبت شکایت از ماموران متخلف، در شعبه ۹ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز تشکیل و پس از ارسال به شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست «غلام‌رضا مختاری سرای» تحت بررسی قرار گرفته است. قاضی دادگاه پس از تهدید این شهروندان و به‌رغم تایید اعمال خشونت توسط سه تن از ماموران انتظامی به نام‌های «یوسف صفریان چوپلوجه»، «محمد علی‌نژاد» و «سعید کرد اولادی» علیه این شهروندان و محکوم کردن آنها به پرداخت دیه، سه شهروند شاکی در این پرونده را نیز به اتهام «توهین و تمرد از اوامر ماموران دولت» به جزای نقدی و دو تن از این سه شهروند را به شش ماه زندان محکوم کرده است.

در پی اعتراض شاکیان این پرونده به رأی صادر شده، شعبه ۳۲ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ریاست «مهدی جدیدی» و با مستشاری «محمد احراری»، به‌رغم وجود شواهد متعدد در آسیب‌دیدگی این شهروندان و نبود عدله درباره مقاومت آنها در مقابل ماموران و بدون بررسی دوربین‌های پایگاه یکم آگاهی تبریز که تخلف ماموران را ثبت کرده، رأی بدوی را عینا تایید کرده است. همزمان پس از ثبت شکایت خانواده پاک‌روح، دادگاه انتظامی تبریز نیز احکام صادر شده در دادگاه کیفری را عینا تایید کرده و حاضر به بررسی تخلفات یوسف صفریان، «محمد علی‌نژاد و سعید کرد اولادی نشده است.

همچنین نزدیکان اشخاص آسیب‌دیده از اقدامات مامورین انتظامی اطلاع داده‌اند که به‌رغم مراجعات و درخواست متعدد مبنی بر دریافت اعلام‌نظر پزشکی قانونی تبریز، تاکنون پزشکی قانونی از تحویل برگ تشخیص و نظر به آقایان پاک‌روح اجتناب کرده است.

نمونه پرونده‌ای که نشان می‌دهد، به‌رغم آشکار بدون اعمال خشونت بی‌ضابطه توسط ماموران نیروی انتظامی علیه این شهروندان، از فرمانده ماموران متخلف تا بازپرس و قضات پرونده به جای اعمال قانون و دادرسی منصانه، اقدام به حمایت از ماموران متخلف و تهدید شکایت‌کنندگان کرده و قضات دادگاه بدوی و تجدید نظر نیز در فرایندی فراقانونی به صدور جزای نقدی و زندان علیه این شهروندان اقدام کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا