جهان

سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور اوکراین به آمریکا

دو منبع مطلع به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، احتمالا روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه در سفری از پیش اعلام نشده به واشینگتن می‌رود و با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد.

این نخستین سفر ولودیمیر زلنسکی به آمریکا از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در اسفندماه سال گذشته است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از دو مقام مطلع در کنگره آمریکا از سفر رئیس جمهوری اوکراین به واشینگتن خبر داده است.

منابع مطلع به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند به دلایل امنیتی برنامه سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به واشینگتن نهایی نشده است. در صورت انجام سفر، ولودیمیر زلنسکی علاوه بر دیدار با جو بایدن با مقامات بلندپایه دولت آمریکا نیز ملاقات خواهد کرد.

همچنین قرار است رئیس جمهوری اوکراین در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

طبق این گزارش، سفر ولودیمیر زلنسکی همزمان با قصد جو بایدن برای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین برای مقابله با بمباران‌های سنگین هوایی روسیه، انجام می‌شود.

دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به پرسش رسانه‌های در خصوص سفر احتمالی رئیس جمهوری اوکراین پاسخ نداد.

این در حالی است که خانم نانسی پلوسی در اوایل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نشست چهارشنبه شب کنگره با تمرکز بسیار ویژه‌ای بر دموکراسی برگزار خواهد شد.

«سی‌ان‌ان» می‌گوید٬ سفر احتمالی ولودیمیر زلنسکی به واشینگتن در برهه مهمی از جنگ ۱۰ ماهه روسیه علیه اوکراین انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، آقای زلنسکی در قامت چهره بین المللی مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه ظاهر شده و بیشتر ده ماهه اخیر را صرف درخواست از جامعه بین المللی برای حمایت از اوکراین کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه به خط مقدم جبهه جنگ در منطقه دونتسک و شهر باخموت رفت و با نیروهای اوکراینی دیدار کرد.

ولودیمیر زلنسکی در دیدار با سربازان اوکراینی گفت: اشغالگران از ماه مه تلاش کردند باخموت را در هم بشکنند، اما با گذشت زمان باخموت نه تنها ارتش روسیه، بلکه مزدوران روسی را که برای جایگزینی ارتش اشغالگران آمده بودند، نیز در هم شکست.

یورش روسیه به اوکراین که بزرگ‌ترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم است، در حالی دهمین ماه خود را می‌گذراند که هنوز پایانی برای آن متصور نیست.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا