خاورمیانه

پایگاه نظامی سوریه در جنوب دمشق بار دیگر «هدف اسرائیل قرار گرفت»

خبرگزاری رسمی سوریه از «حمله موشکی جدید اسرائیل» به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در ساعات بامدادی پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، خبر داد.

به گزارش سانا، اسرائیل این بار از «تپه‌های جولان اشغالی» چند نقطه در دهکده زاکیه در جنوب دمشق را هدف قرار داد. «رادیو شام»، از حامیان حکومت سوریه، نیز از اصابت موشک به منطقه خان‌الشیخ در جنوب غرب پایتخت خبر داد.

خبرگزاری سانا اعلام کرد که حملات خسارت مالی در پی داشته، اما به آسیب جانی احتمالی اشاره نکرد.

در همین زمینه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از گزارشگران محلی گفت که حمله علیه یک پایگاه ارتش سوریه بوده که میزبان نیروهای شبه‌نظامی متحد با جمهوری اسلامی ایران است.

در گزارش‌ها نیامده است که کدام یک از نیروهای هم‌پیمان با تهران در این پایگاه فعالیت می‌کردند. غیر از حزب‌الله، نیروهای فاطمیون و زینبیون در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران و برای بقای حکومت بشار اسد در سوریه حضور نظامی دارند.

این دومین حمله منتسب به اسرائیل علیه سوریه در هشت روز گذشته است. با این حال، ارتش و مقامات اسرائیل درباره هر دو حمله سکوت کردند.

در حمله روز ۲۰ بهمن موشک‌های شلیک شده از جمله یک مجتمع ساخت تسلیحات در اطراف دمشق را هدف قرار داد. خبرگزاری رسمی سوریه از کشته شدن یک نظامی و زخمی شدن پنج تن دیگر خبر داده بود.

حمله تازه منتسب به اسرائیل در سوریه در حالی انجام شده که روسیه، متحد سوریه و ایران و حزب‌الله، در واکنش به حمله روز ۲۰ بهمن واکنش تند کم‌سابقه‌ای نشان داده و خواهان پایان دادن به این تعرضات «غیرقانونی» شد.

سخنگوی وزارت خارجه مسکو و همچنین سفیر روسیه در دمشق هفته گذشته تاکید کردند که تکرار حملات اسرائیلی سفرهای هوایی غیرنظامی بین‌المللی در آسمان سوریه را با مخاطرات جدی روبه‌رو کرده و توان ارتش سوریه را در مبارزه با تروریسم به خطر انداخته است.

رسانه‌های اسرائیل تایید کرده بودند که غیر از پدافند هوایی سوریه، مقر نظامیان روسی مستقر در سوریه سامانه دفاع هوایی خود را برای رهگیری موشک‌های شلیک شده از سوی اسرائیل فعال کرد. اما اسرائیل به این اقدام واکنشی نشان نداد.

به گفته گزارشگران نظامی اسرائیل، حملات منتسب به این کشور در سوریه در دوره اخیر به میزان محسوسی کمتر کارآیی دارد، زیرا روسیه تجهیزات پدافندی و از جمله موشک‌های رهگیری قوی‌تری به ارتش سوریه داده است.

دریابان وادیم کولیت، یکی از فرماندهان ارشد روسی مستقر در لاذقیه در سوریه، تجهیز ارتش سوریه به موشک‌ها و سامانه‌های پیشرفته‌تر ساخت روسیه را تایید کرده است.

در پی حمله مشابهی که روز ۲۷ دی‌ماه گذشته علیه سوریه انجام شد، روسیه از آغاز گشت هوایی مشترک جنگنده‌های این کشور و سوریه در نزدیکی مرز با اسرائیل خبر داد؛ امری که به نوشته رسانه‌های اسرائیل، موجب نگرانی مقامات امنیتی کشورشان شد.

به نظر می‌رسد که اسرائیل به تازگی در حمله به سوریه به جای اعزام جنگنده به آسمان لبنان، جایی که معمولا از آنجا موشک هواپیماها به سوریه شلیک می‌شود، به پرتاب موشک زمین به زمین از جولان اکتفا می‌کند.

ساعاتی پیش از تازه‌ترین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در یک سخنرانی در لبنان گفت که اسرائیل به سلاح‌های با کیفیت که از ایران به سوریه می‌رسند حمله می‌کند، اما حزب‌الله به توان ارتقای راکت‌ها دست یافته و می‌تواند راکت‌ها را به نقطه‌زن تبدیل کند و هم‌اکنون نیز هزاران فروند آن را در اختیار دارد و یگان پهپادی حزب‌الله نیز تقویت شده است.

اسرائیل که تا پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه گمان می‌رفت برخی از تجهیزات و اماکن راهبردی سوریه را مانند محل ساخت یک کوره اتمی بمباران می‌کرد، از بعد از شروع جنگ سوریه و استقرار علنی نیروهای ایران، حزب‌الله و سایر متحدان، حمله به سوریه را به‌شدت افزایش داده است.

سران اسرائیل تاکید دارند که باید مانع از استقرار و تثبیت نظامی ایران و متحدانش در سوریه شوند تا حزب‌الله دیگری این بار در سوریه به یک تهدید دائمی علیه اسرائیل مبدل نشود.

با وجود این‌که ارزیابی شده که در طول جنگ ۱۱ ساله سوریه، اسرائیل بیش از هزار بار به سوریه حمله کرده باشد، سوریه، ایران و حزب‌الله بر اتحاد راهبردی خود تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا