جهان

هشدار آمریکا در نشست شورای امنیت: روسیه برای حمله به اوکراین در روزهای آینده آماده می‌شود

بلینکن گفت روسیه در تلاش است از طریق به راه انداختن «یک حمله شیمیایی ساختگی یا واقعی» و ادعای «نسل‌کشی» از سوی اوکراین، برای حمله به این کشور بهانه بسازد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین در روزهای آینده آماده می‌شوند، اما نماینده روسیه این ادعا را خطرناک خواند و آن را رد کرد.

بلینکن گفت روسیه در تلاش است از طریق به راه انداختن «یک حمله شیمیایی ساختگی یا واقعی» و ادعای «نسل‌کشی» از سوی اوکراین، برای حمله به این کشور بهانه بسازد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تنها راه مسئولانه حل بحران اوکراین دیپلماسی است، گفت پیشنهاد داده که هفته آینده با همتای روسی خود در اروپا دیدار کند.

او از روسیه خواست «بدون هیچ شرط، ابهام یا فرافکنی» به صراحت اعلام کند قصد حمله به اوکراین را ندارد و با عقب بردن نیروهای خود از نزدیکی مرز این کشور ادعای خود را ثابت کند.

سرگی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه، اظهارات بلینکن در نشست شورای امنیت را «خطرناک» و تنش‌آفرین خواند و گفت نیروهای روسیه در خاک خود خواهند ماند و حتی برخی از آنها پس از رزمایش اخیر در حال بازگشت به پایگاه‌های خود هستند.

خبرگزاری اینترفکس نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که برخی از نیروهای روسی که در رزمایش نظامی در کریمه شرکت داشتند به پایگاه خود در منطقه جنوبی چچن بازگشتند.

از سوی دیگر، نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت گفت که روسیه نیروی کافی را برای حمله به اوکراین مستقر کرده و این نیروها آماده اقدام هستند.

به گزارش رویترز، روسیه در این نشست سندی را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد که در آن مقام‌های اوکراین را به «نسل‌کشی» جمعیت روس‌تبار شرق اوکراین متهم کرده است.

یک مقام ارشد آمریکا در گفت‌وگو با رویترز به صورت قاطعانه این اتهامات را ساختگی خواند.

روز پنج‌شنبه، جو بایدن گفت تهدید حمله روسیه به اوکراین بسیار جدی است و تمام شواهد از آمادگی مسکو برای حمله به این کشور حکایت دارد.

کرملین در مقابل بایدن را متهم کرد با اظهار اینکه انتظار دارد روسیه در چند روز آینده به اوکراین حمله کند، در حال تنش‌آفرینی است.

نشست شورای امنیت در حالی برگزار می‌شود که پیشتر در روز پنج‌شنبه، بین جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای ارتش اوکراین تبادل آتش صورت گرفت.

نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در نشست شورای امنیت گفت طی این تبادل آتش صدای حدود ۵۰۰ انفجار شنیده شد، اما تنش‌ها رو به کاهش نهاده است.

در همین حال، نت بلاکز گزارش داد که اینترنت شهر لوهانسک در شرق اوکراین دچار اختلال شده و باعث شده خدمات شبکه تلفن همراه یکی از اپراتورها قطع شود.

از سوی دیگر در ادامه اقدام‌های آمریکا در تقویت نظامی کشورهای شرق اروپا، رییس ستاد کل نیروهای مسلح اسلواکی اعلام کرد که نیروهای ایالات‌متحده برای یک تمرین آموزشی مشترک وارد اسلواکی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا