جهان

همزمان با تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو، ایران و روسیه همایش تجاری برگزار کردند

در حالی که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در حال افزایش است، ایران و روسیه روز پنجشنبه یک «همایش بزرگ تجاری» در مسکو برگزار کردند.

به نوشته ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان ۷۰ شرکت ایرانی و ۳۰۰ شرکت روسی در این همایش حضور داشتند.

بنابر همین گزارش، هیات ۷۰ نفره ایران روز دوشنبه وارد مسکو شد و علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت، نیز روز چهارشنبه با معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه دیدار کرده بود.

احمد خانی نوذری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز عضو این هیات است.

این همایش همزمان با افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه برگزار شده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره همکاری روسیه با جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها منتشر شده و دو روز پیش نیز وال‌استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «کلاس تخصصی ایران برای دور زدن تحریم‌ها» نوشته بود ایران به مثابه «بانک مرکزی تروریسم» می‌تواند در این باره به روسیه آموزش بدهد.

دوم فروردین نیز اینترفکس گزارش داد یک مقام وزارت ترابری روسیه گفته است «تجربه ایران» در زمینه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در وضعیت تحریم راهنمای مسکو است.

برخی از تحلیلگران نیز دور زدن تحریم‌ها از طریق ایران پس توافق احتمالی اتمی در وین را راهی برای فرار روسیه از تحریم‌ها دانسته‌اند.

از جمله گاربریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته بود که کشورهای اروپایی همزمان با کاهش روابط اقتصادی با روسیه، روابط اقتصادی روسیه با ایران را برای دستیابی به توافق اتمی افزایش می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا