جهان

رئیس جمهوری فراری بولیوی، پایان دوره ریاست جمهوری‌اش را جشن گرفت

رئیس جمهوری سابق بولیوی که به دنبال احیای رهبری و هدایت حزبش برای پیروزی در انتخابات آتی کشورش است، جشنی را به مناسبت پایان دوره ریاست جمهوری‌اش برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی به دنبال اعتراضات گسترده در داخل کشورش که به فرار او از بولیوی انجامید، در حال حاضر در آرژانتین پناهنده شده است.

 

وی در جریان سخنرانی در مقابل یک جمعیت هزاران نفری در یکی از ورزشگاه‌های پایتخت آرژانتین مدعی شد که در انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ میلادی بولیوی پیروز شده بود و به سیاست‌هایش به عنوان رئیس جمهوری از جمله ملی‌ کردن منابع طبیعی بولیوی افتخار کرد.

مورالس که نزدیک به ۱۴ سال رهبری بولیوی را به عهده داشت، گفت: این یک راه آسان نبوده و باید گفت که یک تغییر اساسی لازم و ضروری است.

وی افزود: من از حضار در این رویداد مهم که سالروز ۱۴ سالگی دولت چند ملیتی بولیوی است به خاطر همراهی من و رها نکردن من تشکر می‌کنم.

مورالس که از شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری منع شده، روز یکشنبه «لوئیس آرسه کاتاکورا، وزیر اقتصاد سابق بولیوی» را نامزد ریاست جمهوری حزبش موسوم به حزب «جنبش برای سوسیالیسم»  کرد و در کنار وی «دیوید چوکوئه هوانکا، وزیر امور خارجه دولت سابق» را نیز به عنوان نامزد معاونت وی تعیین کرد.

این انتخابات جدید بولیوی در حقیقت برگزاری مجدد انتخابات جنجالی اکتبر ۲۰۱۹ میلادی است و برای نخستین بار در دو دهه گذشته است که بدون حضور مورالس برگزار می‌شود.

مورالس در پی اعلام پیروزی خود در انتخابات مناقشه‌برانگیز اکتبر گذشته بولیوی با موجی از اعتراضات مردمی علیه خود مواجه شده و در تاریخ ۱۰ نوامبر مجبور به کناره گیری از سمت خود شد.

وی بعد از استعفا از بولیوی خارج، ابتدا به مکزیک رفته و سپس در ادامه در ماه دسامبر سال گذشته وارد آرژانتین شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا