آذربایجانایرانجهان

بیانیه سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی در رابطه با سیاست‌های جنگ‌افروزانه جمهوری اسلامی در منطقه

4 سازمان‌ سیاسی آزربایجان جنوبی در رابطه با سیاست‌های جنگ‌افروزانه جمهوری اسلامی در منطقه بیانیه دادند

بعد از رجزخوانی‌های فراوان، نهایتاً جمهوری اسلامی ایران شروع یک بحران جدید و خونین منطقه‌ای را زد و با «ادعای انتقام سخت»، نقض آشکار حاکمیت ملی کشور اسرائیل و منشور سازمان ملل، اسرائیل را با پهپاد و موشک هدف قرار داد.

فارغ از ابعاد موفقیت و یا ناکامی نظامی این موشک‌پرانی و برخی تعاملات و رایزنی‌های پشت پرده احتمالی و قبلی به نظر می‌رسد که حوادث شب شنبه ۲۵ فروردین نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای خواهد بود که می‌تواند شرایط و زندگی ملت تورک آزربایجان و سایر ملت‌ها در منطقه را در ابعاد مختلف بشدت مورد تأثیر قرار دهد.

نظام جمهوری اسلامی ایران درحالی‌که سیاست نابودی بنیان‌های ملی ملت تورک در ایران را پیش می‌برد، اراضی آزربایجان جنوبی را تبدیل به مأمن پروژه‌ها و اهداف شوم نظامی خودکرده و با استقرار گروه تروریستی «پ.ک.ک» و «حسینیون» در جان و مال انسان تورک آزربایجانی را تهدید می‌کند.

استقرار سایت‌های زیرزمینی موشکی در اراضی آزربایجان جنوبی و استفاده آنها علیه سایر کشورها و تهدید کشورهای هم‌جوار مانند جمهوری آزربایجان امری قابل‌قبول برای ملت تورک آزربایجان جنوبی نیست.

صلح، آرامش و دوستی با دیگر ملت‌ها از برجسته‌ترین مطالبات ملت تورک آزربایجان در فردای آزادی بعد از جمهوری اسلامی است و حرکت ملی آزربایجان و سازمان‌های سیاسی بطن آن به‌عنوان یک نیروی پیشرو مبارزاتی همواره بر این مسئله اصرار داشته و‌ دارند.

جنگ‌افروزی‌های جمهوری اسلامی و سو استفاده از اراضی تاریخی سایر ملل غیر فارس علیه سایر ملت‌ها و کشورها زمینه‌ساز بحران‌های سخت ‌خونینی خواهد بود که دیکتاتورهایی مانند «علی خامنه‌ای» برای لیبی، سوریه، عراق فراهم آوردند.

ما به‌عنوان سازمان‌های سیاسی حرکت ملی آزربایجان، معتقد هستیم، حرکت ملی و ملت تورک آزربایجان در یک بزنگاه تاریخی، خود را فدای هیچ دیکتاتوری نکرده و در راستای حق تعیین سرنوشت ملی، ‌سعادت و رفاه ملی گام برداشته و در هیچ درگیری نظامی در کنار نظام دیکتاتوری نخواهد بود.

جمهوری اسلامی و حامیان این رژیم مسئول و عامل پیش و پس از اتفاقات شنبه‌شب و بامداد یکشنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین‌ماه هستند. ملت تورک آزربایجان جنوبی، خود سال‌هاست که اسیر استعمار داخلی و تمرکزگرایی ولایت‌فقیهی – قوم‌گرایی فارسی است. آزربایجان، تورک‌ها و ما سازمان‌های سیاسی طبیعتاً نه‌تنها هیچ حمایتی از این جنگ‌طلبی‌های رژیم نداریم بلکه ما سازمان‌های سیاسی حرکت ملی آزربایجان به‌عنوان بخشی از حرکت ملی آزربایجان به این رژیم اجازه نخواهیم داد که حال و آینده ملتمان را در آتش جنگ‌افروزی‌هایش نابود کند.

ما به‌عنوان تشکل‌های سیاسی آزربایجان جنوبی با حساسیت تمام برای دفاع از تمامیت ارضی آزربایجان جنوبی و سرنوشت ملی خود گام برداشته و حافظ منافع ملی تورک‌های آزربایجان خواهیم بود. لذا از قاطبه ملت تورک آزربایجان، خصوصاً پرسنل و افسران تورک آزربایجانی در فرماندهی و بدنه نیروهای مسلح، انتظار می‌رود در روزهای بحرانی نه در کنار «دیکتاتور» بلکه در کنار ملت و وطن خود آزربایجان جنوبی ایستاده و برای آزادی و برای دستیابی به حقوق ملی خود مبارزه کنند.

ما یقین داریم که ملت تورک آزربایجان، فعالین حرکت ملی و سازمان‌های سیاسی آزربایجانی در هر تغییر، تحول و فعل‌وانفعالات سیاسی و نظامی در منطقه، با درایت و جسارت، همانند گذشته نقش تاریخی خود را ایفا نموده و در مقابل هرگونه شیطنت‌های ارضی از طرف برخی نیروهای فرصت‌طلب، ایستاده و با جدیت انقلابی در مقابل فتنه‌ها مقاومت خواهد کرد.

لذا سازمان‌های سیاسی زیر به‌عنوان بخشی از حرکت ملی، از همه جوانان و فعالین ملی تقاضا داریم انسجام و هماهنگی مبارزاتی خود را در برخورد با هرگونه تغییر، تحول و کنش‌های منطقه‌ای حفظ نمایند.

سازمان‌های سیاسی حرکت ملی آزربایجان
🔹تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش
🔹جنبش دانشجویی آزربایجان – آذوح
🔹حزب دمکرات آزربایجان جنوبی گآدپ
🔹حزب مرکزی آزربایجان-آ م پ

یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا