جهان

ولودیمیر زلنسکی: از آمریکا می‌خواهم سلاح‌های سنگین در اختیار اوکراین قرار دهد

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، با تاکید بر اهمیت حیاتی در اختیار داشتن سلاح‌های سنگین برای مقاومت در برابر حمله‌های روسیه، از آمریکا خواست این سلاح‌ها را در اختیار کشورش قرار دهد.

زلنسکی در یک نشست خبری در کی‌یف با اشاره به اینکه آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه برای بررسی شرایط اوکراین پس از حمله روسیه، به کی‌یف سفر خواهند کرد گفت که قصد دارد این تقاضا را در طی این دیدارها مطرح کند.

زلنسکی گفت: «فردا درباره فهرست دقیق سلاح‌هایی که برای ما ضروری هستند و نیز سرعت ارائه آنها گفت‌وگو خواهیم کرد. ما خواستار سلاح‌های سنگین قدرتمند هستیم.»

او افزود: «به محض اینکه به اندازه کافی سلاح سنگین در اختیار داشته باشیم، باور کنید که ما خیلی سریع قلمروهای خود را، که به طور موقت اشغال شده‌اند، باز پس می‌گیریم.»

رییس‌جمهوری اوکراین گفت که احتمال ادامه مذاکرات صلح با روسیه در ترکیه به ولادیمیر پوتین بستگی دارد، اما اوکراین خواستار انجام مذاکرات اساسی است.

او در عین حال خاطرنشان کرد که اگر روسیه مردم ماریوپل را بکشد یا برای جدا کردن بخش‌هایی از اوکراین همه‌پرسی ساختگی سازماندهی کند، کی‌یف مذاکرات صلح را متوقف خواهد کرد.

رییس‌جمهوری اوکراین گفت اگر چه روسیه همچنان موشک در اختیار دارد، اما این کشور بیشتر ذخایر موشکی خود را در حمله به اوکراین استفاده کرده است.

زلنسکی در بخشی از سخنانش هشدار داد که اگر پوتین تا این حد تماس خود را با واقعیت از دست داده، ممکن است از بمب اتم نیز علیه اوکراین استفاده کند، اما گفت: «نمی‌خواهم باور کنم که مسکو بخواهد چنین کاری بکند.»

رییس‌جمهوری اوکراین گفت روز شنبه برای شهر ماریوپل یکی از سخت‌ترین روزها از زمان آغاز جنگ بود و در این میان اوکراین برای خارج کردن کسانی که در آنجا گیر افتاده‌اند هر گونه پیشنهادی را که برایش امکان داشته به روسیه ارائه کرده است.

اظهارات زلنسکی و سفر قریب‌الوقوع وزیران خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز اعلام کرده که در تلاش برای «‌صلح فوری» میان روسیه و اوکراین، روز سه‌شنبه با پوتین در مسکو دیدار خواهد کرد و سپس برای دیدار با زلنسکی عازم کی‌یف می‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز اعلام کرد که اوکراین برای ادامه فعالیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای خود در زمان جنگ، فهرست گسترده‌ای از تجهیزات مورد نیاز خود را به این سازمان ارائه کرده است.

در همین حال جو بایدن روز شنبه تاکید کرد که آمریکا ورود کشتی‌های وابسته به روسیه به بنادر آمریکا را ممنوع خواهد کرد.

بایدن گفت: این بدان معناست که هیچ کشتی‌ای که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا برای منافع روسیه فعالیت می‌کند، اجازه نخواهد داشت در بنادر آمریکاپهلو بگیرد یا به سواحل ایالات‌متحده دسترسی پیدا کند.

طبق اعلام سازمان ملل، از آغاز حمله روسیه حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار اوکراینی از کشور خود گریخته‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روز شنبه ۲۰۰ سرباز اوکراینی در حملات نیروهای روسی کشته و بیش از ۳۰ خودرو منهدم شدند.

در همین حال، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد در حمله موشکی به یک مرکز نظامی و دو ساختمان مسکونی در شهر اودسا، دست‌کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.

از سوی دیگر، فرماندار خارکیف اعلام کرد نیروهای اوکراینی کنترل سه شهر در شمال خارکیف را دوباره به دست گرفتند.

فرماندار لوهانسک نیز از کشته شدن شش غیرنظامی در حملات روسیه به این منطقه خبر داد و گفت نیروهای اوکراینی برخی از شهرک‌ها را به منظور سازماندهی مجدد ترک می کنند، اما این یک عقب‌نشینی جدی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا