ایرانجهان

دیدبان حقوق بشر: ایران در آستانه سالگرد اعتراضات، به فشار حداکثری بر مخالفان روی‌ آورده

دیدبان حقوق بشر در گزارشی درباره افزایش سرکوب و بازداشت‌ کنشگران و معترضان در آستانه سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران، گفت جمهوری اسلامی به شیوه رایج خود در فشار حداکثری بر مخالفان روی آورده است.

این گزارش با اشاره به بازداشت بی‌ سند و مدرک ۱۲ فعال حقوق زنان به اتهام تلاش برای «سرنگونی نرم» حکومت، خاطرنشان کرد: «مقام‌های اطلاعاتی و قضایی ایران عمدتا در دادگاه‌هایی که مطلقا استانداردهای بین‌المللی در آن رعایت نمی‌شود، علیه کنشگران اتهام‌های امنیتی مبهم مطرح می‌کنند.»

دیدبان حقوق بشر همچنین گفت مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر بازداشت این کنشگران حقوق زنان، دیگر کنشگران را نیز در نقاط مختلف کشور احضار کرده‌، سرکوب بهائیان را تشدید کرده و خانواده‌های معترضان کشته شده را در ارتباط با برگزاری مراسم یادبود تحت فشار گذاشته‌اند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر، گفت: «مقام‌های ایران در آستانه سالگرد مهسا امینی، به شیوه رایج خود در فشار حداکثری بر معترضان مسالمت‌آمیز روی آورده‌اند.»

او افزود: هدف از بازداشت خودسرانه ۱۲ کنشگر، سرکوب نارضایتی مردم از نقض مداوم حقوق آنها در سایه مصونیت است.

سپهری‌فر گفت: «ممکن است اعتراض‌های خیابانی کمتر شده باشد، اما مقام‌ها به سرکوب‌ها ادامه داده و کنشگران سرشناس مدنی و حقوق بشر را هدف قرار می‌دهند.»

او تاکید کرد: «کشورهای عضو سازمان ملل که با ایران مذاکره می‌کنند، باید شرایط سخت این مدافعان حقوق بشر را در محور تعامل‌های خود با ایران قرار دهند.»

نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، این فعالان حقوق زنان را در شهرهای رشت، فومن، انزلی و لاهیجان استان گیلان بازداشت کردند.

این بازداشت شدگان زهرا دادرس، زهره دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، واحده خوش‌سیرت (پنج فعال حقوق زنان)، متین یزدانی (عکاس)، یاسمین حشدری (شاعر)، شیوا شاه‌سیاه (گرافیست)، نگین رضایی، هومن طاهری، سارا جهانی (داروساز) و آزاده چاوشیان هستند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها دانشجوی دانشگاه‌های سراسر ایران به صورت تلفنی به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های مختلفی نیز از فشار امنیتی بر خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان خیزش انقلابی در سالگرد قتل فرزندانشان برای جلوگیری از تجمع منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا