آذربایجانایرانجهان

«آزادی، برابری و عدالت برای همه» شعار امسال روز جهانی حقوق بشر

نوزدهم آذر ۱۴۰۲ مصادف با هفتادوپنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل است.

اعلامیه جهانی حقوق بشر، سندی است که حقوق تمامی انسان‌ها را صرف نظر از نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت، زبان، عقاید با منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، محل تولد یا موقعیت‌های دیگر تضمین می‌کند.

گفتنی است هدف از گرامیداشت همه ساله این روز افزایش سطح آگاهی جامعه بشری و آشنایی انسانها با حقوق خود جهت ایجاد جامعه جهانی با استاندارد زندگی مشترک است و تمامی دولت های عضور را مجاب میکند تا حقوق افراد جامعه را محترم شمرده و در پی تعالی زندگی آحاد جامعه بر آیند.

همچنبن شعار روز حقوق بشر ۲۰۲۳ از سوی سازمان ملل «آزادی، برابری و عدالت برای همه» انتخاب شده است.

علی رغم تلاش سازمان ملل جهت فشار به دولت‌ها برای ایجاد جامعه‌ای عاری از تبعیض‌های نژادی، مذهبی، قومی، جنسیتی و… کماکان در کشورهای مختلف شاهد نابرابری و عدم آزادی بیان و بی عدالتی و… هستیم. در همین راستا به نابه گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران،حاکمیت جمهوری اسلامی طی سال جاری میلادی یکی از ناقضین اصلی حقوق بشر بوده است.

با این حال فعالان مدنی آذربایجان سالهاست که در راستای احقاق حقوق اساسی ترک‌های آذربایجانی در ایران به صورت مسالمت آمیز فعالیت می‌کنند. با این حال همه ساله تعداد زیادی از این فعالان زندانی، از همه کار یا تحصیل خود اخراج و یا تهدید به آزار و اذیت از سوی دستگاه‌های امنیتی می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا