جهان

چین ساخت سومین ناو هواپیمابر خود را آغاز کرد

به گفته مقامات چینی سومین ناوهواپیمابر این کشور به لحاظ فنی گامی مهم به پیش محسوب می‌شود. این ناو مجهز به سیستم شتاب‌دهنده برای پرواز جنگنده‌ها است. چین درصدد توسعه نیروهای دریایی خود در منطقه است

ارتش چین با برگزاری مراسمی از ساخت سومین ناو هواپیمابر خود پرده برداشت. این ناو “فوجیان” نام دارد که برگرفته شده از نام ساحلی در چین است که با تایوان فاصله چندانی ندارد.

به گفته ناظران سیاسی انتخاب نام این ناو هواپیمابر نیز نوعی هشدار به تایوان و متحدان این کشور است.

آنچه فوجیان” را از دو ناو هواپیمابر دیگر چین‌متمایز می‌کند نصب سیستم شتاب‌دهنده (منجنیق یا کاتاپولت) برای پرواز هواپیماهای جنگنده از روی این کشتی است. این سیستم باند پرواز جنگنده‌ها را کوتاه‌تر کرده و امکان استفاده از هواپیماهای مختلف را فراهم می‌کند. مقامات نظامی ساخت این سیستم را “جهشی فنی در عرصه نظامی” برآورد می‌کنند. ناوهای هواپیمابر آمریکا به این سیستم مجهز هستند.

دو ناو هواپیمابر چین با نام های “لیائونینگ” و “شاندونگ” مجهز به این سیستم شتاب دهنده نیستند. تکمیل ناو هواپیمابر فوجیان چند سالی طول خواهد کشید، اما بکارگیری آن در سال‌های آینده چین را پس از آمریکا در رتبه دوم قرار می‌دهد و بریتانیا به رتبه سوم تنزل خواهد یافت. آمریکا دارای ۱۱ ناو هواپیمابر و بریتانیا دارای ۲ ناو هواپیمابر هستند.

به گفته کارشناسان نظامی، روسیه نیز دارای یک ناوهواپیمابر به نام “آدمیرال کوزنتسوف” است. اما در حال حاضر این ناو تحت تعمیر قرار دارد و روسیه قادر به استفاده  از آن نیست.

تنش شدید میان چین و تایوان اهمیت ساخت سومین ناو هواپیمابر از سوی پکن را به مراتب برجسته‌تر می‌کند. چین درصدد است که برتری دریایی آمریکا در آب‌های آسیایی و منطقه اقیانوس آرام را به چالش بکشد.

چین رسما اعلام کرده که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و در صورت لزوم با قوه قهریه تایوان را به چین ملحق خواهد کرد.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا