ایرانجهان

گزارش نیویورک تایمز از «آماده شدن ایران» برای دریافت سوخو-۳۵ از روسیه

نیویورک تایمز جمعه ۲۸ بهمن در گزارشی با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از «پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴» ایران نوشته است که جمهوری اسلامی احتمالا در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است.

رسانه‌های رسمی جمهوری ایران ۱۸ بهمن ماه تصاویری و ویدئویی از یک پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی با نام «عقاب ۴۴» منتشر کردند و گفتند پایگاه قادر است انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پهپادها را «پذیرش و عملیاتی» کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسر تکنولوژی»، از این پایگاه زیر زمینی ایران نوشته است وجود یک ماکت در مقیاس و اندازه واقعی یک جنگنده سوخو ۳۵ روسیه در محوطه پایگاه عقاب ۴۴، خوش بینی مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت چنین جنگنده‌هایی از روسیه را نشان می‌دهد.

پیش از این شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در دی ماه سال جاری گفته بود: «جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شوند.»

شهریار حیدری در مصاحبه‌ با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از گسترش خریدهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه خبر داده بود.

خبر خرید جنگنده سوخو ۳۵ روسیه از سوی ایران را اولین بار تابستان گذشته موسسه مطالعهٔ جنگ، مستقر در واشینگتن، که اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین را پوشش می‌دهد در گزارشی منتشر کرد و افزود که ایران احتمالا در ازای ارسال پهپاد به روسیه، جنگنده سوخو ۳۵ دریافت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز هجدهم آذر ماه گفت که روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی برای به‌کارگیری علیه اوکراین، خود را برای ارائه کمک‌های نظامی پیشرفته به حکومت ایران از جمله سامانه‌‌های دفاع هوایی، بالگردها و جت‌های جنگنده آماده می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل هم چهارم دی ماه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی کشورهای غربی اعلام کردند که روسیه در حال آماده شدن برای تحویل هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۵ به ایران در آینده‌ای نزدیک است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در همین زمینه گزارش داد که توافق ایران و روسیه می‌تواند شامل تحویل ۲۴ فروند جنگنده باشد که پیشتر قرار بود روسیه آنها را به مصر بفروشد اما آمریکا مانع این معامله تسلیحاتی شد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا