ایران

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به «خطر اعدام» سامان یاسین پس از انتقال به زندان رجایی‌شهر

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به انتقال سامان یاسین از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر، نسبت به احتمال «اعدام» این خواننده رپ و معترض بازداشت شده، هشدار داد و خواهان «توقف» و «لغو» این حکم شد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه سامان یاسین از زندان اوین تهران به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده است، آمده که چنین نقل و انتقالی، این نگرانی را برانگیخته است که حکم اعدام او تایید شده و مقام‌های قضایی و امنیتی در حال برنامه‌ریزی برای اعدام او هستند.

سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران در دهم مهر ماه به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در منزل خود در تهران بازداشت شد و چند روز پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود افزود که مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی این خواننده رپ را با شکنجه و اخذ اعترافات اجباری، به خاطر «شلیک سه تیر هوایی با تپانچه» در جریان اعتراضات به «محاربه» متهم و فقط چند هفته بعد از بازداشت، او را در یک دادگاه نمایشی به «اعدام» محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که اطلاعاتی دریافت کرده که بازجویان برای اخذ «اعترافات اجباری» از سامان یاسین، علاوه بر ضرب و شتم شدید این خواننده رپ، او را او را در معرض سرمای شدید و انواع شکنجه‌های دیگر قرار داده‌اند.

سامان یاسین تا پیش از بازداشت در استوری‌های صفحه اینستاگرام خود از اعتراضات سراسری حمایت می‌کرد و با آهنگ‌های رپ سیاسی خود مقام‌های جمهوری اسلامی را مورد اعتراض قرار می‌داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه صدور «حکم اعدام» برای سامان یاسین، «ناقض حق حیات» به عنوان یکی از حقوق اساسی و مورد تاکید کنوانسیون حقوق بشر است، یادآوری کرد که قوانین بین‌المللی به صراحت مجازات اعدام را برای موارد غیر از قتل عمد، ممنوع کرده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی باید فورا هر گونه برنامه‌ریزی برای اعدام سامان یاسین را متوقف کرده و حکم اعدام این خواننده رپ را «لغو» کنند.

این سازمان افزود که اطلاعات موجود درباره «شکنجه» سامان یاسین برای «اخذ اعترافات اجباری»، باید بررسی شده و مقام‌های جمهوری اسلامی باید در این مورد پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا