ایرانجهان

بلومبرگ از «ترتیبات غیر رسمی نفتی» بین ایران و آمریکا خبر داد

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه سوم شهریور ماه در گزارشی نوشت، ماه‌ها مذاکرات محرمانه دولت جو بایدن با جمهوری اسلامی باعث پیشرفت در تبادل زندانیان در برابر آزاد شدن دارایی‌های تهران در کره جنوبی و همچنین کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران شده است.

بلومبرگ اضافه کرد، به نظر می‌رسد تهران و واشینگتن «به نوعی ترتیبات غیررسمی در مورد جریان نفت دست یافته‌اند.»

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان می‌کنند که به تدریج از اجرای تحریم‌ها بر فروش نفت ایران کاسته‌اند. به همین دلیل ایران تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ بازگردانده است و بیشترین نفت خود را در یک دهه اخیر به چین صادر می‌کند.

یک نفتکش ایران (عکس از آرشیو)

کپلر: صادرات نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید

در همین زمینه، مقامات ایرانی گفته‌اند مطمئن هستند که به زودی تولید نفت بیشتری خواهند داشت.

شرکت اطلاعات کالا کپلر هفته گذشته گزارش داد ایران در ماه جاری میلادی روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت خام به چین صادر می‌کند که بالاترین میزان صادرات به این‌ کشور در یک دهه اخیر خواهد بود.

بلومبرگ می‌گوید، ارزیابی مقامات آمریکایی این بوده است که سرازیر شدن نفت ایران به بازار جهانی باعث کاهش بهای آن می‌شود‌. در همین حال، بهای نفت برنت شمال، شاخص نفت، این هفته به زیر ۸۵ دلار رسید که آرامش خاطر مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی کشورهای غربی را درپی داشت.

طبق این گزارش، این مقامات بر این باروند پایین نگهداشتن بهای بنزین در آمریکا به چهار دلار برای هرگالن، می‌تواند به انتخاب مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کمک کنند.

هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کالا در شرکت «کاپیتال مارکت» در نیویورک گفته است در حال حاضر منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد تولید بیشتر نفت «در بازار همسو است.»

خبرگزاری بلومبرگ هفته گذشته با اشاره به آمار کپلر درباره فروش نفت ایران به چین نوشت که با توجه به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تقاضا برای خرید نفت با تخفیف از ایران در چین به ویژه توسط پالایشگاه‌های مستقل در ایالت شاندونگ افزایش یافته است.

طبق این گزارش، ایران گریدهای اصلی نفت خود را با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با نفت برنت معامله می‌کند که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از انواع گریدهای نفت روسیه است.

پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در صحن علنی مجلس گفته بود: «طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت مکلف به صادرات روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت شد که با تلاش‌های وزارت نفت توانسته‌ایم از این تعداد عبور کنیم.»

جواد اوجی، وزیر نفت ایران هم روز چهارشنبه از «ثبت رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت در روز» خبر داد و گفت: «تولید واقعی نفت خام به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که تا پایان شهریور این میزان به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.»

این در حالی است که هشت سناتور جمهوری‌خواه در ۲۳ تیر در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا خواستار اعمال کامل تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و همچنین تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران شدند.

این سناتورهای جمهوری‌خواه گفته بودند که سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی «موفقیت‌آمیز بود، اما متاسفانه دولت بایدن آن را ادامه نداد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا