ایران

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۱۰۶ نفر در اعتراضات ایران کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است در جریان اعتراضات مردمی چند روز اخیر درشهرهای ایران، حداقل ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر کشته شده‌اند.

این سازمان در بیانیه خود ذکر کرده که باور دارد تعداد کشته‌شدگان بیشتر از رقمی است که اعلام کرده.

 

پیش از این در برخی گزارش‌های غیررسمی تعداد کشته‌شدگان ۲۰۰ نفر اعلام شده بود.

همچنین روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو پیرامون اعتراضات علیه افزایش قیمت بنزین در ایران گفت که نقض قوانین و استانداردهای بین‌المللی در برخورد با معترضان نگران کننده است.

وی اظهار داشت: نسبت به استفاده نیروهای امنیتی ایران از گلوله جنگی و نقض قوانین و استانداردهای بین‌المللی در برخورد با معترضان در این کشور بسیار نگران هستیم. هرچند اطلاعات دقیق درباره شمار قربانیان این اعتراضات در دست نداریم، به گزارش رسانه‌های ایران و سایر منابع این تعداد در 8 استان به ده‌ها نفر رسیده است. همچنین شمار زیادی نفر زخمی و حدود 1000 معترض نیز دستگیر شده‌اند.

کالویل همچنین مقامات ایران را به لغو محدودیت دست‌رسی به اینترنت و عدم استفاده از زور علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز فراخواند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز گذشته در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد: وقتی اعتراضات ایجاد شد اینترنت بود اما وقتی سنگ در خیابان‌ها خالی می‌شد و از طریق اینترنت اطلاع‌رسانی می‌کردند، شورای امنیت کشور تصمیم به قطع اینترنت گرفت.

مردم در شهرهای ایران در 15 نوامبر در اعتراض به افزایش سه برابری قیمت بنزین در این کشور اقدام به تجمع اعتراضی کرده و همچنان این ناآرامیها ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا