ایرانجهانسیاست

قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نیاورد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای نیاورده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت پس از رأی‌گیری در روز جمعه ۲۴ مرداد، رای نیاورده است.

بر اساس گزارشات مقدماتی منتشر شده، نتیجه رای‌گیری از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل حاکی از آن است که به همراه آمریکا جمهوری دومینیکن به این پیش‌نویس رأی مثبت؛ چین و روسیه رأی منفی و ۱۱ عضو دیگر نیز رأی ممتنع داده‌اند.

به موجب توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، تحریم‌های تسلیحاتی بر علیه جمهوری اسلامی پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهر ماه سال جاری (۱۸ اکتبر) و پس از تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، برداشته خواهند شد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، ۲۰ آبان ۹۸ با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که در صورت ادامه برجام، «سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.»

ایالات متحده در آخرین پیش‌نویس قطعنامه خود که به اعضای شورای امنیت ارایه شد، تغییراتی ایجاد کرده و پیش‌نویس تازه به مراتب کوتاه‌تر از سند اولیه بود. اما این نتیجه نشان می‌دهد که ایالات متحده نتوانسته است نظر متحدان اروپایی خود و دیگر اعضای شورای امنیت را جلب کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا