ایرانجهان

ایران به دنبال افزایش تولید برق اتمی؛ «هیاهو برای هیچ»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «تلاش داریم نیروگاه‌های اتمی را به جایی برسانیم که حداقل ۱۵ درصد از انرژی کشور از مسیر هسته‌ای تامین شود.» این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شود که وی یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ گفته بود که ایران به دنبال تامین حدود ۵۰ درصد از نیازهای برق کشور از طریق انرژی هسته‌ای است.

گذشته از این عقب‌نشینی ۳۵ درصدی در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر تنها حدود ۱.۵ درصد برق کشور را تامین می‌کند و بر اساس اعلام شرکت‌ روسی سازنده نیروگاه بوشهر این مجموعه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار هزینه برای ایران در بر داشته است و افزایش ۱۰ برابری ظرفیت برق هسته‌ای یعنی بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری.

نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر هزینه‌های میلیارد دلاری روی دست ایران گذاشته و علاوه بر زباله‌های خطرناک هسته‌ای، در کشور زلزله‌خیزی مانند ایران می‌تواند پیامدهای مهلکی برای شهروندان به همراه داشته باشد. تعلل حکومت ایران در توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر نیز به شدت به این کشور خسارت وارد کرده است.

رضا غیبی روزنامه‌نگار اقتصادی در همین رابطه گفت: «اگر اولویت جمهوری اسلامی توسعه و رفاه عمومی مردم بود می‌توانست با هزینه‌های بسیار کمتری اقدام به تولید برق کند

وی با بیان این مطلب که تولید برق هسته‌ای پوششی بود برای فعالیت‌های هسته‌ای نظامی تاکید کرد: «علاوه بر هزینه ساخت نیروگاه بوشهر که طرف روسی آن را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است هزینه‌های پنهان چندصد میلیارد دلاری بخاطر معطل ماندن سه دهه‌ای اقتصاد بخاطر تحریم‌ها به کشور تحمیل شده است.»

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا