ایرانجهان

پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با اتفاق آرا طرح قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس عوام با ۳۲۷ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی این طرح غیر الزام آور را تصویب کردند. این طرح که با پیشنهاد کمیته دادگستری مجلس نمایندگان ارائه شد از دولت کانادا خواسته است تا سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد تروریستی در کانادا معرفی کند.

پیش از این مجلس کانادا در خرداد ۱۳۹۷ طرح غیر الزام‌آور مشابهی را تصویب کرده بود.

دولت کانادا در ماه‌های اخیر با فشارهای فزایند‌ه‌ای روبه‌رو بوده است تا سپاه پاسداران را بر اساس قانون کیفری به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند.

ماه گذشته، احزاب مخالف دولت جاستین ترودو پس از حمله هوایی ایران به اسرائیل درخواست‌های خود را برای افزودن سپاه پاسداران ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی تشدید کردند.

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی نیز اواخر فروردین ماه سال جاری خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

این انجمن در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «لازم است جهان در برابر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ حکومت ایران بایستد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد.»

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ همچنین از جامعه جهانی خواسته بود، «در پیگرد حقوقی تمام کسانی که علیه مردم ایران جنایت می‌کنند بکوشد و از جامعه‌ مدنی ایران برای فایق آمدن بر این حکومت حمایت کند.»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» این کشور قرار داد.

آمریکا و کشورهای غربی، سپاه پاسداران را نیروی بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه می‌دانند و تعدادی از محافظه‌کاران در پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند.

وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به این درخواست‌ها ۱۱ اردیبهشت گفت که افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست «سازمان‌های تروریستی» به نفع این کشور نیست.

دیوید کامرون تاکید کرده بود که بریتانیا تاکنون گام‌های کافی برای اعمال فشار بر حکومت ایران برداشته است و «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» می‌تواند به قطع روابط دیپلماتیک با ایران منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا