جهان

طرح مجلس نمایندگان آمریکا درباره تیک‌تاک؛ شرکت چینی«بایت‌دنس» ۶ ماه فرصت دارد

طرحی که می‌تواند منجر به حذف دسترسی اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیوی محبوب «تیک تاک» در ایالات متحده شود، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه در یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

این اقدام مورد حمایت مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان قرار گرفت و می‌تواند به زودی برای رای‌گیری در صحن این مجلس مطرح شود.

قانون‌گذاران آمریکایی در این جلسه، نگرانی‌های خود را در مورد پتانسیل این پلتفرم برای نظارت و دستکاری داده‌های شهروندان آمریکا ابراز کردند.

کاخ سفید در تهیه پیش‌نویس این طرح، پشتیبانی فنی ارائه کرده است، اگرچه کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که قانون «تیک تاک ‌هنوز به کار نیاز دارد تا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کند.»

این طرح در صورت تصویب و قانون، به شرکت «بایت‌دنس»،شش ماه فرصت می‌دهد تا مالکیت اپلیکیشن محبوب ویدیوهای کوتاه «تیک‌تاک» را واگذار کند و در مرحله دوم ،فرآیند محدودی را ایجاد می‌کند تا به قوه مجریه اجازه دهد دسترسی به برنامه متعلق به یک دشمن خارجی را در صورتی که تهدیدی برای امنیت ملی باشد٬ ممنوع کند.

برخی از قانونگذاران و منتقدان شبکه اجتماعی تیک تاک در‌ ایالات متحده، استدلال کرده‌اند که دولت چین می‌تواند این شرکت را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران آمریکایی کند.

این شرکت می‌گوید که «هرگز این کار را انجام نداده است» و در صورت درخواست مقامات چینی نیز آن را «انجام نخواهد داد.»

شبکه اجتماعی تیک تاک از کابران آمریکایی خود خواسته است که علیه تصویب این قانون بایستند . تیک‌تاک در اطلاعیه‌ای، خطاب به کاربران آمریکایی گفته است که «‌قبل از آنکه دولت آمریکا حق آزادی بیان ۱۷۰ میلیون آمریکایی را بر اساس قانون اساسی سلب کند، باید دست به اقدام بزنند.»

اطلاعیه تیک تاک همچنین می‌گوید «‌این ممنوعیت می‌تواند به میلیون‌ها کسب‌وکار آسیب بزند و زندگی بسیاری را در ایالات متحده نابود کند.»

خبرها از مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از تماس‌های متعدد تلفنی از سوی کاربران این شبکه اجتماعی پر طرفدار در آمریکا با دفتر نمایندگان است.

یکی از دستیاران کنگره که مجاز به صحبت علنی در مورد این موضوع نیست،به آسوشیتدپرس گفته‌است که که قانونگذارانِ کمیته‌ای که روز پنجشنبه به این طرح رای می‌دادند با موج تماس‌های متعدد تلفنی روبرو شدند و برخی از نمایندگان مجبور به قطع خطوط تلفنی خود شدند.

نزدیک به یک سال پیش، طرحی در سنای ایالات متحده در مواجهه با لابی‌‌گری‌های شدید «تیک‌تاک» متوقف شد و طرح تازه، اولین اقدام قانونی مجدد و مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا تیک تاک را از طریق دستور اجرایی ممنوع کند، اما دادگاه‌ پس از شکایت این شرکت چینی ، این اقدام را نقض آزادی بیان و حقوق دادرسی دانست و اجرای آن را مسدود کرد .

شرکت چینی «بایت‌دنس» در سال ۲۰۱۷ شبکه ارسال ویدئو تیک تاک را راه اندازی کرد.

تیک تاک به دلیل امکان تولید و ارسال خیلی ساده ویدئوهای بامزه به سرعت پرطرفدار شد و اکنون در سراسر جهان صدها میلیون کاربر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا