جهانخاورمیانه

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در غزه شد

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در غزه شد. این قطعنامه که لازم‌الاجرا نیست و جنبه سیاسی دارد، با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع تصویب شد.

حماس با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، از جامعه جهانی خواست اسرائیل را تحت فشار بگذارد تا به این قطعنامه عمل کرده و عملیات در غزه را متوقف کند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست مجمع عمومی گفت: همه می‌دانند اگر روسیه، چین یا ترکیه به جای اسرائیل بودند، با حماس چه برخوردی می‌کردند. حماس مرتکب جنایات وحشتناکی شده و کسانی که خواستار آتش‌بس هستند به حماس امکان می‌دهند، بیشتر دوام آورده و جنایت‌های بیشتری انجام دهد.

وزارت خارجه اتریش «کمبود اراده سیاسی» مجمع عمومی سازمان ملل را برای مسئول شناختن حماس در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل، «شرم‌آور» خواند و گفت اتریش به همین دلیل به قطعنامه این مجمع برای آتش‌بس فوری در غزه رای مخالف داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از رای‌گیری مجمع عمومی در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، گفت واشینگتن با بخش‌هایی از قطعنامه مجمع عمومی، از جمله تاکید آن بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت انسانی در غزه و آزادی گروگان‌ها از اسارت حماس، موافق است.

آمریکا در نشست روز جمعه ۱۷ آذر شورای امنیت، درخواست این شورا را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه وتو کرده و آن را به دور از واقعیت خوانده بود. ۱۳ کشور عضو شورای امنیت به درخواست آتش‌بس فوری رای موافق دادند. بریتانیا به این درخواست رای ممتنع داد.

رای‌گیری شورای امنیت در پی هشدار رسمی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به شورای امنیت در روز چهارشنبه ۱۵ آذر درباره تهدید جهانی ناشی از جنگ اسرائیل و حماس برگزار شد.

مواضع گوترش در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس خشم مقام‌های اسرائیلی‌ را برانگیخته و آنان بارها خواستار استعفای او از مقام خود شده‌اند.

آمریکا و اسرائیل با آتش‌بس مخالف هستند و معتقدند این موضوع به نفع حماس خواهد بود. آمریکا از توقف‌های موقت درگیری‌ها با هدف محافظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها از اسارات حماس حمایت می‌کند.

دولت آمریکا در عین حال خاطرنشان کرده با اسرائیل درباره برخی مسائل غزه، از جمله چگونگی کاهش تلفات غیرنظامیان، اختلاف‌نظر دارد.

جو بایدن سه‌شنبه ۲۱ آذر هشدار داد:‌ «اسرائیل با بمباران بی‌رویه غزه حمایت جامعه بین‌المللی را از دست می‌دهد.»

او از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست، «دولت تندروی» خود را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا