ایرانجهان

هشدار کمیته حقوق کودک به جمهوری اسلامی: به کشتار کودکان پایان دهید

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد با اشاره به کشته شدن دست‌کم ۲۳ کودک از جمله یک پسر ۱۱ ساله به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، و زخمی، بازداشت و شکنجه شدن صدها کودک دیگر در جریان سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز جاری در ایران، از مقام‌های تهران خواست به کشتار و بازداشت کودکان فوراً پایان دهند.

این کمیته که مقر آن در ژنو سوئیس است، دوشنبه ۲۵ مهر با انتشار بیانیه‌ای «نقض شدید» حقوق کودکان در جریان سرکوب جنبش اعتراضی کنونی در ایران به شدت محکوم کرده است.

در این بیانیه، با استناد به اطلاعات موثق مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج ایران، تأکید شده که برخی از کودکان ایرانی در جریان سرکوب اعتراضات با گلوله‌های جنگی هدف قرار گرفتند و برخی دیگر نیز پس از ضرب و جرح به دست نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

اعتراضات جاری در ایران پس از جان باختن مهسا امینی، یک زن جوان، در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد و با گذشت یک ماه از آن، همچنان ادامه دارد.

عکس شماری از کودکان کشته‌شده در اعتراض‌های ایران

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراضات جاری در ایران کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۲۱ مهر اعلام کرد در جریان سرکوب این اعتراضات تا ۱۱ مهر، دست‌کم ۲۳ کودک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده معروف‌ترین کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال اعتراضات اخیر در ایران هستند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل نوشت بسیاری از خانواده‌های کودکان کشته شده در اعتراضات گزارش داده‌اند که تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند تا در اعترافاتی دروغین و اجباری اعلام کنند فرزندانشان خودکشی کرده‌اند.

این کمیته همچنین از گزارش‌ها درباره دستگیری کودکان در مدارس و بازداشت دانش‌آموزان همراه با معلمان و مدیرانشان و همچنین اینکه برخی از آنان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد همچنین از این اظهارات یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده که گفته است دانش‌آموزان دستگیر شده برای جلوگیری از تبدیل به «شخصیت‌های ضداجتماعی» به مراکز «تربیت و اصلاح» منتقل می‌شوند.

پس از این اظهارات وزیر، روزنامه هم‌میهن چاپ تهران در گزارشی از ابعاد مختلف نگهداری دانش‌آموزان معترض بازداشتی در کانون‌های اصلاح و تربیت، فاش کرد که «تعداد زیادی» از آنها به این کانون‌ها منتقل شده‌اند.

در حالی که مدارس ایران به‌ویژه دبیرستان‌های دخترانه به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شده، کمیته حقوق کودک اضافه کرد که گزارش‌هایی از اخراج انتقام‌جویانه بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی معترض نیز دریافت کرده است.

استفاده از کودکان در بین نیروهای گارد ویژه برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران

اعتراض فعالان حوزه ادبیات کودک به سرکوب: پاسخ معترض نوجوان گلوله و زندان نیست

کمیته حقوق کودک از جمهوری اسلامی خواست به تعهدات حقوق بشری بین‌المللی خود به ویژه تعهداتش تحت کنوانسیون حقوق کودک پایبند باشد و حق شنیده شده صدای اعتراض کودکان از جمله کودکان دختر نباید توسط هیچ سطحی از خشونت و زور خفه شود.

این کمیته تأکید کرد که به نظارت دقیق اوضاع ایران و ارتباط با سایر نهادهای مرتبط حقوق بشری برای پایان دادن به نقض شدید حقوق کودکان ایرانی ادامه خواهد داد.

همزمان با این بیانیه کمیته حقوق کودک، بیش از ۴۰ نهاد مدافع حقوق بشر سرکوب «هولناک و مرگبار» معترضان در ایران را محکوم کردند و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و تحقیق سریع در مورد این حوادث شدند.

پیشتر کانون صنفی معلمان ایران تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش درباره انتقال دانش‌آموزان معترض بازداشتی به مراکز اصلاح و تربیت را شدیدا محکوم کرده و آن را «ضدفرهنگی» و «نابخردانه» خوانده و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز به مدیران مدارس هشدار داده که با نیروهای امنیتی همکاری نکنند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا