ایرانجهان

ابراز نگرانی فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه از «همکاری و تبانی» روسیه و ایران

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه روز چهارشنبه ۲۹ شهریور از آنچه که «همکاری و تبانی» روسیه و ایران خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت خطرات احتمالی این همکاری می‌تواند از حریم هوایی سوریه به سایر نقاط گسترش یابد، آن هم در شرایطی که ایران تردد کشتی­‌های تجاری در خلیج عرب را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال الکسوس گرینکویچ افزود ادامه صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه ممکن است باعث شود که برنامه­‌های تسلیحاتی ایران با کمک روسیه خطرناک‌تر شود.

نیروی هوایی آمریکا در ماه­‌های اخیر اعلام کرده است که مانور جنگنده­‌های روسیه در آسمان سوریه در مقایسه با گذشته خطرناک‌تر شده است. همزمان آمریکا با هدف حفاظت بهتر از آبراهه هرمز حضور عملیاتی نیروی هوایی خود را در این منطقه افزایش داده است.

ژنرال الکسوس گرینکویچ در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، گفت: «چه کسی تصور می کرد که روسیه برای تامین مهمات و جنگ­‌افزارهای مورد نیاز خود به ایران روی بیاورد. این به آن معنا است که روسیه به ایران بدهکار است و من در مورد سطح و کیفیت همکاری دو کشور نگرانم.»

او افزود فناوری مدرن­‌سازی پهپادهای ایرانی توسط روسیه ممکن است به ایران بازگردد و در نتیجه این پهپادها خطرناک‌تر شوند. علاوه بر این، روسیه برای پس دادن بدهی خود به ایران ممکن است شرایط پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه و عراق را که بخشی از عملیات علیه پیکارجویان «خلافت اسلامی» است خطرناک‌تر کند.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه تصریح کرد که بخشی از «همکاری و تبانی» ایران و روسیه ممکن است در سوریه روی دهد و آمریکا این تحولات را به دقت زیر نظر دارد.

ژنرال الکسوس گرینکویچ در مورد مانورهای خطرناک خلبان­‌های روس در آسمان سوریه گفت: «از زمانی که ما با انتشار تصاویر مربوط به این حوادث، رفتار غیرحرفه­‌ای خلبان­‌های روسی را برملا کرده‌ایم تعداد این موارد کاهش یافته است. ولی من کماکان مانور آن‌ها را غیرحرفه­‌ای می‌دانم چون برخلاف موازین تثبیت‌شده بیش از حد به پهپادهای ما نزدیک می‌شوند.»

روسیه و آمریکا در حریم هوایی سوریه هنوز چارچوب توافقی را که «خطوط عدم درگیری» نام دارد رعایت می‌کنند که با هدف جلوگیری از درگیری مستقیم و یا نزدیکی بیش از حد هواپیماهای دو طرف اجرا می‌شود.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورميانه افزود که در حدود ۹۰ درصد از عملیات هوایی دو طرف این مقررات رعایت می‌شود ولی دو کشور در مورد ۱۰ درصد دیگر اختلاف دارند.

در هفته­‌های اخیر به‌دلیل تشدید نگرانی از حملات ایران به کشتی­‌های تجاری، ارتش آمریکا تعداد بیشتری از پرسنل نیروی دریایی و چندین فروند جنگنده­‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ را به خلیج عرب اعزام کرده است.

علاوه بر این، وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی استقرار کماندوهای نیروی دریایی آمریکا در کشتی­‌های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ افزود که اعزام و استقرار متغیر و انعطاف­‌پذير نیرو به منطقه خلیج عرب که از سوی شبکه پایگاه­‌های آمریکایی در منطقه حمایت می‌شوند مدت­‌ها ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا