ایران

نمایندگی خامنه‌ای در بلوچستان از امامان جمعه برای «تعریف» از جمهوری اسلامی «تعهد» گرفت

پایگاه خبری «حال‌وش» اعلام کرد دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان «با تنظیم و ارسال تعهدنامه» برای امامان جمعه اهل سنت در این استان از آنها خواسته است «از خدمات جمهوری اسلامی» در مراسم نماز جمعه «تعریف و تمجید» و در همایش‌های حکومتی شرکت کنند.

خطبه‌های انتقادی برخی امامان جمعه در بلوچستان و به ویژه مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، در بیش از یکسال گذشته باعث نارضایتی نهادهای حکومتی شده است.

حال‌وش که اخبار استان بلوچستان را منعکس می‌کند با انتشار گزارشی نوشت دفتر نمایندگی علی خامنه‌ای در این استان به امامان جمعه اهل سنت هشدار داده است چنانچه در «جلسات دولتی» شرکت نکنند و «وفاداری» خود را به حکومت اعلام نکنند، از امامت جمعه عزل می‌شوند.

انتشار این گزارش در شرایطی است که امام جمعه اهل سنت راسک که مرداد امسال بازداشت شد، بنابر گزارش‌ها شکنجه شده است.

مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک روز یک‌شنبه ۲۹ مرداد به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی‌های کذب، تهمت و افترا به نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه امنیت ملی و تصرف غیر قانونی اراضی ملی» بازداشت شد.

فرزند او مهرماه اعلام کرد پدرش در اداره اطلاعات زاهدان « شکنجه‌ جسمی و روحی» شده است.

پس از بازداشت این روحانی بلوچ، روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مولوی فتحی محمد نقشبندی در ماه‌های گذشته «مواضع تند و همسو با مخالفان نظام اسلامی داشته» و ادعا کرد که او «در خطبه‌های نماز جمعه و جلسات خود با سخنرانی‌های کذب و به دور از واقعیت مردم را به آشوب و اغتشاشات خیابانی دعوت می‌کرد

«اغتشاشات» عبارتی است که مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی در ایران نسبت می‌دهند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان پیش از این در واکنش به بازداشت فتحی محمد نقشبندی، او را «از چهره‌های مردمی و علمای شاخص» دانسته که «به خاطر انتقاد از عملکرد مسئولان» بازداشت شده و گفته است که «این بازداشت باعث گسترش نارضایتی می‌شود و آزادی او به نفع همه است.

برخوردهای امنیتی و قضایی در استان ‌بلوچستان در یک سال اخیر با انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری مواجه بوده است.

از هشتم مهر سال ۱۴۰۱ که ماموران به نمازگزاران در زاهدان شلیک کرده کردند و موجب کشته شدن دست‌کم یک صد تن و جراحت صدها تن دیگر شدند، زاهدان هر هفته صحنه راهپیمایی‌های اعتراضی پس از نماز جمعه بوده است.

تاکنون تلاش نیروهای جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از برگزاری جمعه های اعتراضی زاهدان به جایی نرسیده است، هرچند گاهی برای حفاظت جان حاضران و به درخواست مولوی عبدالحمید این راهپیمایی‌ها به سکوت برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا