ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار کرونا در ایران؛ ابتلای ۶ هزار نفر از کادر درمان تهران به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر تا ظهر امروز سه‌شنبه ۱۵ مرداد خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۸۵ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ١٧ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۴ هزار و ۱۲۹ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۲۷۴ هزار و ۹۳۲ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۸۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

بر اساس اعلام خانم لاری استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های آذربایجان غربی، همدان، زنجان، قزوین، قم، فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: « ابتلا‌ در میان کادر درمان، بسیار زیاد است و این وضعیت در تهران بیشتر هم شده و حدود ۶ هزار از نیروی سلامت کشور در تهران به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۵۰ نفر در پایتخت در راه خدمت رسانی جان خود را از دست دادند.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از ایلنا آقای سلیمی در ادامه به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات جدی ما در این شرایط کمبود نیروی انسانی در بخش های مراقبت ویژه است و همینطور موضوع دیگر خستگی و فرسودگی کادر درمان در مراکز درمان است، باید توجه داشت که خستگی ایمنی بدن را پایین می آورد و امکان ابتلا به بیماری حتی با وجود استفاده از وسایل محافظت شخصی بیشتر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «افرادی که در آی سی یو کار می کنند سه برابر افراد عادی به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند‌ و گفته می شود که این بیماری یک دوره ۱۴ روزه دارد اما این افراد بعد از بهبودی هم ماه‌ها زمان می‌برد تا بدن‌شان به شرایط عادی برگردد.»

از دیگر سو «حمید چوبینه» مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران از رشد مراجعه به مراکز درمانی شهرداری نسبت به فروردین و اسفند خبر داد و گفت پیک بدی از کرونا را تجربه می‌کنیم. وی همچینی از لغو طرح غربالگری و «تست‌های فراگیر» در شهرداری تهران خبر داد.

در همین زمینه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در باره بیشترین آمار ابتلا و فوتی کرونا در پایتخت از لحاظ منطقه اعلام کرد: «منطقه ۴ شهر تهران با نزدیک به یک میلیون جمعیت، بیشترین میزان ابتلا را داشته است. همچنین منطقه ۲ با نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و منطقه ۱۴ و ۱۵ به ترتیب جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.»

وی در خصوص آمار فوتی در هفته گذشته نیز ادامه داد: «منطقه ۴، منطقه ۱۴ و منطقه ۱۵ به ترتیب بیشترین آمار فوتی را در شهر تهران به خود اختصاص دادند. همچنین در منطقه ۲۲، میزان ابتلا و مرگ و میر نسبت به هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته که البته طبق پیش بینی‌ها، درگیری بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی در موج کنونی، دور از انتظار نبوده است.»

روزبه رجایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز سه‌شنبه ۱۴ مرداد درگفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد «حدود ۱۷۵۰ نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی از شیوع کرونا در استان مبتلا شدند.»

وی بدون اشاره به برگزاری امتحانات کنکور و مراسح عزاداری محرم از مردم انتقاد کرد و گفت: «هر بار از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف اعلام می‌کنیم که مردم بیشتر همراهی کنند تا دیگر شاهد از دست رفتن همکارنمان نباشیم، اما متاسفانه هنوز هم برخی افراد اقدام به برپایی مجلس عروسی کرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند، چنین رفتارهایی، خستگی کادر درمان را دو چندان می‌کند.»

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران دستورالعمل برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم را صادر کرده که به غیر از تاکید بر حفظ فاصله و پوشیدن ماسک از سوی عزاداران، چیز تازه‌ای به چشم نمی‌خورد.

دستورالعمل برگزاری مراسم محرم که روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد منتشر شده در جلسه‌ای میان نمایندگان وزارت بهداشت و کمیته مشترک وعاظ و مداحان به تصویب رسیده است.

در بندهای مهم این دستورالعمل آمده است: رعایت فاصله فیزیکی بین افراد، ضرورت پوشیدن ماسک، عزاداری افراد مسن و بیمار در منزل، برگزاری مراسم در فضای باز، عدم تجمع هیات‌ها، استفاده از زنجیرهای شخصی و عدم استفاده از طبل و سنج است.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت که این دستورالعمل برای تمامی شهرها با وضعیت‌های مختلف (قرمز، نارنجی و سفید) شیوع کرونا یکسان است.

با این حال، اشاره‌ای به روش‌های کنترل برای اعمال و اجرای دستورالعمل نشده است. همچنین توضیحی درباره جریمه احتمالی و یا پیامد‌های قانونی عدم اجرای آن‌ها داده نشده است.

همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت، ۱۳ مرداد ماه گفت در پی نشست مشترک با وزیر علوم، گروهی از نمایندگان مجلس و نیز رئیس سازمان سنجش تصمیم گرفته شد که کنکور سراسری و آزمون کارشناسی ارشد «راس موعد مقرر برگزار شود.»

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران روز دوشنبه ۱۳ مرداد در نامه‌ای به حسن روحانی، درباره تاثیر برگزاری تجمعات در شیوع ویروس کرونا هشدار داد و «تلاش‌های مدیریتی در کنترل بیماری و زحمات کادر درمان» را ناکام خواند.

این انجمن هشدار داد: «بدون تردید برگزاری تجمعات انسانی که حتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز قادر به پیشگیری از انتقال بیماری در آنها نیست یکی از بسترهای خطرناک گسترش بیماری ‌است که منتج به لجام گسیختگی هر چه بیشتر بیماری می‌گردد.»

این انجمن همچنین از آقای روحانی خواسته که «از ورود افراد و مراکز غیر مسئول که عقاید و احساسات عمیق و پاک مذهبی ملت را دستاویز رفتارها و اعمال غیرمسئولانه خود قرار می‌دهند» جلوگیری کند.

در همین زمینه علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد «نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می کنیم.»

این مقام وزارت بهداشت در ادامه گفت «بعضی ها از باشکوه برگزار کردن صحبت می کنند، باشکوه برگزار کردن فقط به این معنا نیست که جمعیت زیاد باشد، می تواند تعابیر و معانی دیگری هم داشته باشد. می تواند هر خانه یک حسینیه باشد و همه افراد می توانند در خانه باشند و آن مراسم را در خانه برگزار کنند.»

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در حالی از برگزاری مجالس عروسی، عزا و دورهمی های خانوادگی انتفاد کرده و حضور در این مراسمات را به افزایش خطر ابتلای دسته جمعی هشدار می دهد که حسن روحانی و سایر مقامات جمهوری اسلامی بر برگزاری مراسم محرم «با شدت تمام» اصرار می‌ورزند.

حسن روحانی روز شنبه جهار مرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد «همه جا باید عزاداری امام حسین (ع)برگزار شود، چه در شهر و چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید است.»

آقای روحانی در مورد راه‌کارهای جلوگیری از شیوع کرونا در تجمعات فشرده محرم نیز پیشنهاد کرده که «فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) رعایت شود»؛ ایکه در چنین تجمعات فشرده چگونه باید فاصله‌گذاری رعایت شود توضیح دقیقی نداده است. ولی گفته که «ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم هم عزادار امام حسین را مبتلا نکنیم. این چیزی است که هم مردم و هم دین و هم امام حسین از ما می‌خواهد.»

در همین زمینه محمدمهدی میرباقری، عضو خبرگان و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم روز شنبه ۴ مرداد در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که «قرنطینه کردن ۵ میلیارد نفر یک توطئه بزرگ است.»

این عضو مجلس خبرگان روز جمعه ۳ مرداد ماه گفت: «جریان غرب و غربگراها به دنبال تعطیلی مجالس و تجمعات مذهبی هستند؛…باید مراقب باشیم مجالس محرم به امر مجازی تبدیل نشود.»

آقای میرباقری تأکید کرد که مراسم محرم باید برگزار شود چرا که برگزار نشدن این مراسمات را غربگرایان می‌خواهند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز پنجشنبه ۲ مرداد علیرغم این‌که اعلام کرد علت موج دوم شیوع کرونا «فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده»، بلکه «برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و ازدواج و ختم» بوده است، گفت مراسمات ماه محرم «یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.»

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت «شکل بیماری کووید-۱۹ به سمت علائم گوارشی رفته است بنابراین در صورتی که علائم گوارشی به ویژه همراه با تب باشند و بیش از ۴۸ ساعت طول بکشند، باید جدی گرفته شوند.

به گزارش ایسنا دکتر اباذر پارسی گفته که بیماران دارای علامت‌های شایع گوارشی، دیرتر از بیماران با علامت‌های ریوی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این طولانی شدن مدت بیماری، سرایت بیماری را بیشتر می‌کند و عوارض آن را نیز افزایش می‌دهد زیرا درمان دیرتر شروع می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان همچنین گفته که اسهال، علامت شایع گوارشی مبتلایان به کرونا است. کاهش اشتها نیز یکی دیگر از علائم شایع است؛ ورود هر عفونتی به بدن، می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. دردهای شکمی و استفراغ نیز از دیگر علائم شایع گوارشی مبتلایان به کرونا است.

وی توضیح داده که مردم باید به فرق بین استفراغ ناشی از کرونا و استفراغ ناشی از مسمومیت توجه کنند؛ استفراغ ناشی از کرونا با تب همراه است اما استفراغ ناشی از مسمومیت همراه با تب نیست.

رضا جلیلی خشنود معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه موج دوم کرونا از موج اول خیلی سنگین تر است، گفت: «دستگاه هایی که در روزهای اول تمام قد آمده بودند وسط، این بار هم بیایند و از نظر نیرو و توان کمک برسانند چون کادر درمان واقعا در مضیقه هستند.»

آقای جلیلی خوشنود که در یک گفت‌گوی زنده رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: «در بیمارستان شهدای تجریش ۱۷۲ نفر از نیروهای خودمان درگیر شدند و خود بنده و معاونتها هم درگیر شدند. من خودم بستری هستم و ریه ام ۴۰ درصد درگیر شده است. معاونت درمان و بهداشت  بیمارستان هم بستری هستند.»

وی اظهار داشت «ما با دو مشکل کمبود تخت بستری و کمبود کادر درمان مواجه هستیم. کادر درمان ما اکثرا آلوده می شوند.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از پرستاران بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان مفید اعلام کرد که از زمان شیوع کرونا در ایران تا ١٧ اردیبهشت ١٠ کودک بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

یکی از پرستاران با بیان اینکه اجازه اعلام آمار را ندارند می‌افزاید «حالا ۷ بیمار [کودک] در بخش ایزوله بستری‌اند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا