جهانخاورمیانه

گرانت شاپس: حوثی‌ها دزدان دریایی هستند که توسط ایران حمایت می‌شوند

وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به خطرات فزاینده‌ای که کشتیرانی بین‌المللی را در دریای سرخ تهدید می‌کند، گفت:«حوثی‌ها گروهی دزدان دریایی هستند که از سوی ایران حمایت می‌شوند». وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «جهان باید متوجه خطر ایران شود».

گرانت شاپس، ضمن اشاره به ادامه خطرات و تهدیدها علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ، و بیان این‌که از ماه نوامبر گذشته تاکنون بیش از 40 حمله در دریای سرخ صورت گرفته است، تاکید کرد که عملیات در دریای سرخ با هدف محافظت از تجارت جهانی انجام می‌شود.

وزیر دفاع بریتانیا افزود که حوثی‌ها مدعی حمایت از حماس هستند اما تاریخچه آنها برعکس آن را ثابت می‌کند. او همچنین گفت که حوثی‌ها فراموش می‌کنند که با وضعیت کنونی پیش آمده پشتیبانی ایران از آنها به خطر می‌افتد.

این اظهارات وزیر دفاع بریتانیا چهارشنبه پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی مبنی بر وقوع دو حادثه دریایی در آب‌های مقابل سواحل یمن در نزدیکی عدن و المخا مخابره شد.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا، چهارشنبه خبر داد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در فاصله 45 مایل دریایی در جنوب شهر عدن یمن دریافت کرده است.

این مرکز با توضیح این که بررسی‌ها درباره این حادثه دریایی جریان دارد، جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا همچنین اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع حادثه‌ای در فاصله 50 مایل دریایی از جنوب المخا در یمن دریافت کرده و در این‌باره افزود که کشتی گزارش دهنده گفته که در 100 متری سمت راست آن انفجاری به وقوع پیوسته است.

این مرکز تاکید کرد که این کشتی و خدمه آن در امنیت و سلامت هستند و گزارش‌هایی مبنی بر مصدومیت یا وارد آمدن خسارت‌‌هایی دریافت نکرده است.

از سویی شرکت ترابری دریایی دانمارکی «مرسک» چهارشنبه گزارش داد که دو نفتکش حامل پرچم آمریکا از وقوع انفجارهایی در نزدیکی تنگه باب المندب خبر داده و پس از مشاهده این انفجارها مسیر خود را تغییر دادند.

پیش از آن شرکت امنیت دریایی بریتانیا «آمبری» گزارش داده بود که یک کشتی کانتینربر حامل پرچم آمریکا نزدیک شدن یک پهپاد تا فاصله 50 متری به خود را در جنوب بندر المخا یمن گزارش کرده است.

این حوادث در آبراه بین‌المللی دریای سرخ پس از آن رخ می‌دهد که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» اعلام کرد دو موشک ضدکشتی آماده پرتاب حوثی‌ها را منهدم کرده است.

این حمله آمریکا همچنین دو روز پس از نهمین دور از حملات مشترک آمریکایی-بریتانیایی در دوشنبه شب گذشته است که با پشتیبانی چندین کشور دیگر انجام و طی آن 8 پایگاه موشکی و پهپادی و راداری حوثی‌ها در استان‌های مختلف یمن به‌ویژه صنعا هدف گرفته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا