ایرانجهان

پنتاگون: ایران و کره شمالی «تهدیدهای دائمی» در استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی هستند

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۶ مهر در به‌روزرسانی گزارش «استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» اعلام کرد ایران و کره شمالی «تهدیدهای دائمی» در استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی هستند.

پنتاگون در این گزارش با متهم کردن جمهوری اسلامی به پیگیری فعالیت‌هایی که نگرانی‌ها در مورد پایبندی به تعهدات مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد، افزود:«پنتاگون در ارزیابی خود بر این نظر است که ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش برای انهدام تسلیحات شیمیایی پایبند نبوده و این نگرانی وجود دارد که به‌دنبال ساخت تسلیحاتی با قابلیت تاثیر بر سیستم عصبی باشد

وزارت دفاع آمریکا همچنین هشدار داده است که کره شمالی در هر مرحله‌ای از تنش‌ها می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند.

پنتاگون در این گزارش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک بمب اتمی را در کمتر از دو هفته دارد هر چند به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد.

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده که جمهوری اسلامی، از ارائه فهرست کامل تأسیسات سلاح‌های شیمیایی در ایران خودداری کرده و نشانی از پایبندی این کشور به معاهده جهانی منع اشاعه تسلیحات شیمیایی دیده نمی‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش، روسیه به‌عنوان «تهدید حاد» و چین به‌عنوان «تهدید فزاینده» معرفی شده‌اند.

بنا بر این گزارش، روسیه از ۲۴ فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد و بخشی از خاک آن کشور را اشغال کرد. آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده و کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند.

آمریکا سال‌هاست که چین را به‌عنوان یک تهدید فزاینده در زمینه‌های مختلف از جمله حملات سایبری، قدرت‌نمایی نظامی، رقابت اقتصادی و تجاری می‌شناسد.

این کشور در پاسخ به این تهدید، محدودیت‌هایی برای صادرات برخی تجهیزات پیشرفته، از جمله تراشه‌ها، به چین اعمال کرده است.

گزارش «استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» وزارت دفاع آمریکا، به بررسی چالش‌ها و تهدیدهای فعلی و در حال ظهور و ارائه روش‌های مناسب برای رسیدگی به آنها ارائه می‌شود و پایه و اساس وزارت دفاع ایالات متحده برای مقابله با چالش‌های پیچیده و سخت ایجاد شده توسط کشورهایی است که به نحوی امکان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را دارند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا