ایرانسلامتی و زندگی

آمار روزانه کرونا در ایران؛ مقامات هر روز مردم را مقصر اعلام می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۶۷ هزار و ۶۱ نفر تا ظهر امروز پنجشنبه ۲۶ تیر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۹۸ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۱۳ هزار و ۶۰۸ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۴۷۱ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون  ۲۳۰ هزار و ۶۰۸ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۲ میلیون و ۷۳ هزار و ۷۹۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

بر اساس اعلام خانم لاری استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، احواز (خوزستان)، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان  در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین زمینه رضا جلیلی خشنود معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه موج دوم کرونا از موج اول خیلی سنگین تر است، گفت: «دستگاه هایی که در روزهای اول تمام قد آمده بودند وسط، این بار هم بیایند و از نظر نیرو و توان کمک برسانند چون کادر درمان واقعا در مضیقه هستند.»

به گزارش ایسنا آقای جلیلی خوشنود که در یک گفت‌گوی زنده رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: «در بیمارستان شهدای تجریش ۱۷۲ نفر از نیروهای خودمان درگیر شدند و خود بنده و معاونتها هم درگیر شدند. من خودم بستری هستم و ریه ام ۴۰ درصد درگیر شده است. معاونت درمان و بهداشت  بیمارستان هم بستری هستند.»

وی اظهار داشت «ما با دو مشکل کمبود تخت بستری و کمبود کادر درمان مواجه هستیم. کادر درمان ما اکثرا آلوده می شوند.»

در همین حال محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت «براساس آمار موجود ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.»

وی همچنین گفت «بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد این پرستاران مدت هاست که به دیدار خانواده‌های خود نرفته اند…مقیم بودن  چند ماهه پرستاران در بیمارستان به معنی روبه رو شدن با  خستگی زیاد جسمی، روحی و روانی و همچنین گذراندن بیشترین زمان در کنار بیماران کرونایی است.»

از سوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران خبر از تولید و ورود داروی رمدسیویر و فاویپیراویر به چرخه دارویی مبارزه با کرونا در بیمارستان‌های ایران داد.

وی در این زمینه گفت که «روز گذشته این دارو را به اندازه کافی توزیع کردیم و هفته آینده اولین تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد و بنابراین کمبودی در این زمینه نخواهیم بود.»

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا شهر تهران گفت وضعیت در این شهر پیچیده شده است.

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا شهر تهران گفت «در واقع معادل یک استان قرمز، در تهران تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیماران جدید بستری کرده‌ایم.»

وی گفت «شرایط تهران بسیار پیچیده است و نیازمند یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به گذشته است. نکته‌ای که امروز خیلی مورد تایید بود این است که برای شهر تهران مداخلات و مصوبات باید جایگاه متفاوتی داشته باشد و باید بلادرنگ همه اینها عملیاتی شود.»

از سوی دیگر در واکنش به ویدئوهای منتشره در فضای مجازی مبنی بر جمع‌آوری ماسک‌های مصرف شده توسط زباله‌گردها و فروش دوباره آنها، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «ماسک‌های مصرف شده به نوعی زباله عفونی تلقی می شوند و بعد از مصرف یا آن را به نوعی قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد. سپس آن را داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل‌های زباله بیندازند.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از پرستاران بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان مفید اعلام کرد که از زمان شیوع کرونا در ایران تا ١٧ اردیبهشت ١٠ کودک بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

یکی از پرستاران با بیان اینکه اجازه اعلام آمار را ندارند می‌افزاید «حالا ۷ بیمار [کودک] در بخش ایزوله بستری‌اند.»

با افزایش شدید شیوع کرونا در ایران سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه ۱۸ تیر در نشست اضطراری ستاد مبارزه با کرونا در تهران ضمن هشدار جدی به مسئولان و مقام‌های دولتی گفت: «گزارش‌های امنیتی برای ما می‌آید. این‌که دوستان از فقر و تهیدستی به سمت طغیان می‌روند، جدی است. رییس جمهور و نیروهای امنیتی باید به معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند.»

وزیر بهداشت در بخش دیگر سخنانش گفت «اینکه ما در بحران کرونا دچار خسران شدیم، نه اینکه ندانیم این بازگشایی آمار را افزایش خواهد داد نه اینکه نفهمیم وقتی مترو و اتوبوس یک سوم توان نقل و انتقال جمعیت را دارد با چنین پدیده‌ای مواجه نخواهیم شد، اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت.»

آقای نمکی به تخصیص نیافتن بودجه کافی از آنچه قرار بود در اختیار بخش سلامت قرار گیرد انتقاد کرد و در یک مقایسه با تمهیداتی که سایر کشورها برای شهروندان خود انجام داده‌اند گفت: «آمریکایی‌ها ۱۱۱ میلیارد دلار فقط برای بخش سلامت هزینه کردند و این به جز چند هزار میلیارد دلار است که برای معیشت خرج کردند. انگلیسی‌ها ۲۰ میلیارد برای بخش سلامت هزینه کردند. ما از یک میلیارد دلار که مقام معظم رهبری فرمودند، زیر ۳۰ درصد را فقط دریافت کردیم.»

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا نیز روز دوشنبه ۱۶ تیر در گفتگو با ایسنا گفت «تعداد مبتلایان و حتی قربانیان کرونا در ایران بیشتر از آمار منتشر شده است، چون همه کسانی که به علت کرونا می‌میرند به بیمارستان نمی‌رسند. همچنین خیلی از تست‌های تشخیص، موارد دقیق کرونا را مشخص نمی‌کنند.»

وی همچنین افزود «تحقیقات نشان داده درصد زیادی از مبتلایان در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، جشن‌ها و مکان‌های عمومی شلوغ به کرونا مبتلا شده‌اند.»

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز یکشنبه ۱۵ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم.»

طرح فاصله‌گذاری هوشمند از اواخر فروردین اجرا شد که بر اساس آن در مرحله نخست مشاغل کم خطر و پس از آن کلیه مشاغل شروع به فعالیت کردند.

به گزارش ایلنا رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز روز یکشنبه ۱۵ تیر از توقف غربالگری در تهران به دلیل کمبود کیت PCR و ابتلای ۶۰۰ کارمند شهرداری تهران به کرونا خبر داد

دکتر پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است به ایسنا گفت: «در صورتیکه بحران ایجاد شده کنترل و مدیریت نشود، از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می شود سلامت مردم است. متاسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می برند.»

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا نیز در گفتگو با ایسنا گفت «متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران نیز سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا