آذربایجانایرانمقالات

اجرای علنی دادگاه «متهمین سیاسی حرکت ملی» باید مطالبه همه ما باشد ✍️ اسماعیل جوادی

قریب به چهار ماه است که، تعدادی از فعالین حرکت ملی آزربایجان به اتهام‌های نامعلوم در بازداشت امنیتی اوین بدون قبول هیچ‌گونه اطلاع رسانی، قبول وکیل و یا وثیقه‌ای از سوی قضات پرونده و صرفا با نظرات کارشناسی پرونده (بازجوهای اطلاعاتی) در بازداشت نگهداری می‌شوند.

این عزیزان بازداشتی که می‌توان از ایشان بعنوان موج سوم بازداشت‌های عمومی و گسترده فعالین حرکت ملی در شهرهای آزربایجان جنوبی نام برد، در چندین بار در تماسی که با خانواده‌های خود داشتند اعلام کرد‌ه‌اند که در بازجویی‌ها با اتهامات تعجب‌آور امنیتی و کذایی روبرو بوده و بازجوها تلاش دارند با فشار روحی و روانی از اعترافات اجباری بهره جویند.
حرکت ملی آزربایجان جنوبی که از آن می‌توان بعنوان جوهره مطالبات ملی و انسانی یک ملت تحت استعمار نام برد، سال‌هاست که با برخوردهای غیر قانونی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی روبرو بوده و ده‌ها فعال سیاسی حرکت ملی آزربایحان جنوبی در محاکم چند دقیقه‌ای و بعضا بدون وکیل مدافع و با اشراف و تاثیرات بازجویان نهادهای امنیتی بر قضات به اصطلاح محاکمه و احکام سنگین زندان و یا تبعید اعمال شده است.

در موج اول و دوم بازداشت‌های گسترده فعالین سیاسی حرکت ملی آزربایجان نیز شاهد بودیم که فعالین سیاسی حرکت ملی با شیوه و مدل‌های دوران جنگ سرد در بلوک شرق بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی در محل کار یا خیابان یا منزل خود بازداشت و‌ بدون هیچ اطلاع‌رسانی و شفافیت رسانه‌ای بعد از تحمل ماه‌ها بازداشت انفرادی با وثیقه‌های سنگین بصورت موقت آزاد شدند.

حال همه عزیزان و برادران مبارزمان که در بازداشت بسر می‌برند و یا قبلا با وثیقه‌های سنگین بصورت موقت در بیرون از زندان به سر می‌برند منتظر تصمیم نهایی به اصطلاح دادگاه‌ها هستند.

چنانکه گفتیم، سال‌هاست که این دادگاه‌ها پشت درهای بسته با بایکوت رسانه‌ای داخلی و خارجی تحت اراده و تاثیر بازجوها بر قضات، بدون اطلاع‌رسانی برای افکار عمومی با اتهامات سنگین امنیتی برگزار می‌شود. اخیرا جناب یورش مهرعلی بیگلو از فعالین شناخته شده آزربایجان در یک نقطه‌سنجی دقیق و با تکیه به اصول و مفاد حقوقی و قضایی با راه‌اندازی «کمپین برگزاری دادگاه‌های علنی متهمین سیاسی حرکت ملی آزربایجان» وجدان‌های آگاه جامعه را برای پیوستن به این کمپین فراخواند.
موضوع برگزاری #محاکمه_علنی_زندانیان_سیاسی_آذربایجان یکی از اولیه و پایه‌ای‌ترین حقوق هر زندانی سیاسی، خانواده زندانیان و جامعه می‌باشد که بدانند و آگاه باشند که «متهم با چه اتهام‌هایی» روبرو بوده، جامعه و رسانه‌های آزاد در جریان و روند این دادگاه‌ها و آزادی عمل قضات باشند.
کمپین #محاکمه_علنی_زندانیان_سیاسی_آذربایجان یک حرکت کاملا دمکراتیک و حیاتی می‌باشد و حمایت از این کمپین برای هر فرد از فعالین حرکت ملی و جامعه تورک آزربایجانی بسیار اهمیت دارد.

شکستن دیوار ضخیم دادگاه‌های امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی و اصرار و راه‌اندازی مقاومت ملی برای برگزاری علنی دادگاه متهمین سیاسی حرکت ملی می‌تواند در ردیف مبارزات مردمی و ملی قرار گرفته و در تاریخ حرکت ملی آزربایجان ثبت خواهد شد.

موارد مشابه زیادی از اینگونه کمپین‌ها در سطح جهان خصوصا در امریکای لاتین سراغ داریم که با مقاومت‌های ملی و اصرار مردمی بر مطالبات دمکراتیک بسیاری از دادگاه ها تحت تاثیر ژنرال‌ها، دیکتاتورها و بازجوها به دادگاه دفاع یک خلق و یک ملت تبدیل شده است. در جنبش ملی آزربایحان جنوبی نیز با حمایت از «کمپین درخواست برگزاری علنی دادگاه متهمین سیاسی حرکت ملی» می‌توانیم دیوار بلند زندان‌ها و دادگاه‌ها را شکسته و میزهای محاکمه فرزندان و مبارزان ملی حرکت ملی آزربایجان در زندان ها را به تریبون عدالت خواهی تبدیل کنیم.

بنده ضمن حمایت از کمپین #محاکمه_علنی_زندانیان_سیاسی_آذربایجان از همه فعالین ملی می‌خواهم که بصورت جد و خستگی‌ناپذیر از این کمپین حمایت کنند.

به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و رهایی همه عزیزان مبارز حرکت ملی در بند استعمار و فاشیسم

زنده باد شعار مترقی
آزادلیق، عدالت، میللی حکومت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا