آذربایجان

امحای بیش از 55 هزار مین و مهمات در اراضی آزادشده آذربایجان

نیروهای مسلح آذربایجان تاکنون بیش از 55 هزار مین و مهمات را در قره‌باغ و سایر اراضی آزادشده این کشور طی جنگ دوم قره‌باغ امحا کرده‌اند. 04.04.2022

تیم‌های ویژه نیروهای مسلح آذربایجان از پایان جنگ دوم قره‌باغ در نوامبر 2020 تاکنون بیش از 55 هزار مین و مهمات را در قره‌باغ و سایر اراضی آزادشده این کشور امحا کرده‌اند.

اداره مین‌روبی و تیم‌های ویژه ارتش آذربایجان مسئولیت پاکسازی اراضی آزاد‌شده این کشور از مین‌های کارگذاشته شده توسط نیروهای ارمنستان را برعهده دارند.

همچنین تیم ویژه مین‌روبی ارتش ترکیه و وزارت شرایط اضطراری و فرماندهی خدمات مرزی آذربایجان نیز در عملیات‌های مربوطه مشارکت دارند.

همزمان با چهارم آوریل «روز جهانی آگاه‌سازی درباره خطرات مین» مساحت مناطق پاکسازی شده آذربایجان از آلودگی مین و سایر مهمات منفجر نشده به 23 هزار هکتار رسیده است.

بر این اساس، از 10 نوامبر سال 2020 همزمان با پایان جنگ دوم قره‌باغ، بیش از 23 هزار انواع مهمات عمل نکرده، بیش از 19 هزار مین ضد نفر و 10 هزار مین ضد تانک طی عملیات‌های پاکسازی در قره‌باغ و سایر مناطق آزاد شده آذربایجان کشف و منهدم شده‌اند.

همچنین از 10 نوامبر 2020 تاکنون 30 شهروند و 7 نظامی آذربایجانی بر اثر انفجار مین‌های کارگذاشته شده توسط نیروهای ارمنستان جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، طی این مدت انفجار این مین‌ها باعث مجروحیت شدید 49 شهروند و 111 نظامی آذربایجانی شده است.

ارمنستان پیش‌تر در قبال آزادی برخی از نظامیان خود نقشه‌ مناطق مین‌گذری شده در فضولی، زنگیلان و آغدام را به آذربایجان تحویل داده است. براساس نقشه‌های ارائه شده از سوی ارمنستان، آنها تنها در این مناطق نزدیک به 190 هزار مین کار گذاشته‌اند.خبرگزاری آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا