اجتماعیایرانسیاست

شتاب در ماشین کشتار؛ «جاوید دهقان‌‌خلد» زندانی سیاسی بلوچ اعدام شد

«جاوید دهقان‌‌خلد»، زندانی سیاسی ۳۱ ساله بلوچ و متهم به «محاربه و همکاری موثر با گروه‌های ضدنظام» امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۹۹ اعدام شد.

قوه قضاییه حکومت اسلامی ایران نیز با تایید اعدام این فعال سیاسی بلوچ مدعی شد که او به «سبب محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله مسلحانه به ماموران سپاه پاسداران» اعدام شد.

از سوی دیگر، اعدام جاوید دهقان‌‌خلد در حالی صورت می‌گیرد که ﻛﻤﻴﺴﺎﺭﻳﺎی عالی حقوق‌بشرﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠل متحد دیروز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه از مقامات قضایی ایران  خواسته بود تا اجرای حکم اعدام جاوید دهقان‌خلد را متوقف، پرونده وی و سایر احکام اعدام را بر اساس قوانین حقوق بشری بازبینی کند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که در ۴۵ روز گذشته «حداقل ۲۸ مورد» اعدام در ایران انجام شده است که «از جمله شامل گروه‌های اقلیت می‌شود.»

در هفته‌های اخیر چندین زندانی سیاسی بلوچ اعدام شده‌اند. روند محاکمه همه این افراد با نقص‌های زیادی همراه بود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیش‌تر با تاکید بر «مجموعه‌ تكان‌دهنده‌ای از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر» در جریان بازداشت و صدور حکم اعدام برای آقای دهقان‌خلد، از مقام‌های قضایی ایران خواسته بود «درخواست وكیل او  برای اعاده دادرسی عادلانه را بپذیرند.»

دو روز پیش نیز علی مطیری، زندانی سیاسی عرب احوازی، به اتهام کشتن دو بسیجی، روز پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه در زندان شیبان اهواز اعدام شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا