اجتماعیایرانتحلیل و گزارشسیاست

مقامات ارشد حکومتی، در سخنان انتقاد آمیز خود از ناتوانی گسترده رژیم در رسیدگی به کورونا پرده بر می دارند

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در ارتباط با شیوع کورونا در ایران فاش ساخت:‌ “سیاست وزارت بهداشت در برخورد با بیماری کورونا و درمان آن تنها مختص کسانی بود که به چین سفرکرده بودند و ارزیابی ها و برداشت های دیگری نداشتند” همین سیاست بود که موجب موجب شیوع و اپیدمی کورونا در ایران شد .

دکتر محمد مولایی،اولین ‌ پزشکی  بود که در پی مرگ برادرش در ۱۵ بهمن ماه در قم به اطلاع‌رسانی درباره وجود کورونا در ایران هشدار داد،‌ و در شبکه های اجتماعی به افشاگری پرداخت.

این پزشک با  اشاره به بروز علائم این بیماری در حسین مولایی،‌ برادرش، از روز ۱۵ بهمن‌ماه و تشکیک درباره شیوع بیماری کورونا گفت: «از مسئول آی‌سی‌یو درخواست تست کورونا کردم. او گفت ما تست کورونا نداریم».

دکتر مولایی در ادامه افشاگری خود گفت: ‌ پیش از برادرش نیز بیمارانی با علائم مشابه مراجعه کرده و با وجود دریافت «هر سطحی از درمان» جان خود را از دست داده بودند.

مولایی افزود: «برادرم در تاریخ ۲۷ بهمن فوت کرد و با پیگیری من برای دریافت تست کرونا در تاریخ ۲۹ بهمن خبر مثبت شدن تست کورونا را به من دادند».

دکتر مولایی افزود:  نهادهای حاکمیتی در آغاز «در صدد انکار این بیماری بودند».

این پزشک با انتقاد  از شیوه مدیریت بحران کورونا به جلسه فوری مجلس و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه پاسداران در پی کشته شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین سپاه قدس،‌ اشاره کرد و گفت: «آیا نیازی به طرحی حداقل دوفوریتی نبود؟ آیا این نشان از مدیریت ناکارآمد ندارد؟»

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس نیزدر ارتباط با شیوع کورونا گفت:  متهم ردیف اول ورود کورونا از چین به ایران پرواز مداوم ماهان ایر وابسته به سپاه پاسداران است که با اگاهی با جان و سلامتی مردم بازی می کنند .

پارسایی در ادامه گفت: به محض اینکه جلسات مجلس برقرار شود، ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که ماهان ایر علاوه بر مسافر چه کالاهایی وارد کرده است؟. برداشت من این است که اگر هم کالایی بوده تنها کالای پزشکی نبوده و این موضوع به قیمت درگیری کل کشور به ویروس کورونا تمام شد.

بهرام پارسایی افزود:  انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند.

ا

ین نماینده مجلس  گفت: کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کورونا در کشور را رده بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به راحتی قابل جبران نیست. قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.

پارسایی تاکید کرد: پروازهای ایران به چین در حالی تداوم پیدا کرد که سایر کشورها پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده بودند و یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود در حالی که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابجا می‌کرد. ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسایل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست.

وی اضافه کرد: حتی مدیرعامل ماهان  ایر با سفیر چین نشست و با افتخار گفت که ما مسافر جابجا می‌کنیم. این اتفاق در شرایطی افتاد که حتی کره ای ها نیز  بدون نظارت و قرنطینه به راحتی تردد می‌کردند. من معتقدم اگر بر فرض توقف پروازها به قطع ارتباطات اقتصادی ایران با چین می‌انجامید باز هم می‌ارزید به این مشکلی که امروز گریبانگیر کشور شده است، در صورتی که توقف پرواز در چنین شرایطی هیچ مشکلی ایجاد نمی کرد.

پارسایی گفت:  ما پیش از این هم از مدعی‌العموم درخواست کرده بودیم جلوی این پروازها را بگیرد ولی آنها فقط نظاره‌گر بودند، حالا هم می‌خواهیم که به تمامی قصور و تقصیر ها در این زمینه رسیدگی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا