ایرانخاورمیانه

جزئیات بیشتر درباره حمله حوثی‌ها به یک کشتی عازم ایران

یک مقام امنیتی: احتمالاً طراحی‌شده بود

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن جزئیات بیشتری درباره حمله یک روز پیشتر حوثی‌ها به یک کشتی باری عازم ایران منتشر کرد؛ همزمان رویترز به نقل از یک مقام امنیتی از این احتمال خبر داد که حمله «از پیش طراحی شده باشد».

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد بین ساعت ۳:۳۰ تا ۳:۴۵ بامداد دوشنبه دو موشک از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سوی کشتی فله‌بر «ام‌وی استار آیریس» که در حال عبور از تنگه باب‌المندب بود شلیک شد.

به نوشته سنتکام، این کشتی متعلق به یونان و دارای پرچم جزایر مارشال بود و محموله ذرت را از مبدأ برزیل به مقصد بندر خمینی در ایران حمل می‌کرد.

سنتکام افزوده است که حمله حوثی‌ها باعث «آسیب جزئی» به این کشتی شد اما به خدمه آسیبی نرسید و این شناور قادر به ادامه مسیر گزارش شد.

نیروهای حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران

حوثی‌ها یک کشتی باری راهی ایران را هدف قرار دادند

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، در پیامی تلویزیونی مدعی شده بود که این کشتی آمریکایی است.

با این حال منابع متعدد دریایی روز دوشنبه اعلام کردند که این کشتی متعلق به یونان، دارای پرچم جزایر مارشال و عازم بندر خمینی ایران بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع کشتیرانی گزارش داده است که ظاهراً این نخستین بار از زمان آغاز حملات حوثی‌ها در دریای سرخ بر سر جنگ غزه بود که یک کشتی به مقصد ایران هدف قرار گرفت.

یکی از تحلیلگران شرکت کالای «کپلر» به رویترز گفت دلیل اینکه این کشتی، بر خلاف سایر فله‌برها، مسیر خود را از دریای سرخ تغییر نداد، شاید این بود که گمان می‌رفت این شناور با توجه به مقصد آن خودی تلقی شود و «واهمه‌ای از حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران» نداشته است.

با این حال یک مقام امنیتی منطقه به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می‌رسد این حمله «طراحی‌شده بود» تا نشان دهد «ایران حوثی‌ها را کنترل نمی‌کند و آنها به طور مستقل عمل می‌کنند».

این مقام امنیتی همچنین احتمال داده است که حوثی‌ها از پیش تهران را در جریان این حمله قرار داده بودند.

بنابر برآوردها، ایران در سال جاری میلادی حدود ۴.۵ میلیون تُن ذرت از برزیل وارد خواهد کرد و برزیل به عنوان بزرگترین صادرکننده ذرت به ایران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره حمله حوثی‌ها به این کشتی اظهار نطر رسمی نکرده‌اند.

دادوستد و حمل کالاهای غذایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی است.

تصویری از کشتی گالاکسی لیدر که حوثی‌ها در دریای سرخ آن را هدف حمله قرار دادند

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی: جنگ غزه و حملات در دریای سرخ، اقتصاد جهانی را به خطر می‌اندازد

 

حوثی‌های مورد حمایت ایران از اواسط نوامبر با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها بارها به سمت کشتی‌های تجاری و نظامی شلیک کرده و خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند گروه‌های «مقاومت» از جمله حوثی‌ها، به طور مستقل عمل می‌کنند.

جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه با عنوان «مقاومت» یاد می‌کند.

حملات حوثی‌ها در سه ماه گذشته باعث شده چندین شرکت بزرگ کشتیرانی مسیر کشتی‌های خود را از دریای سرخ تغییر دهند و مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تر را جایگزین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا