آذربایجاناقتصاد

عوارض در صعود، مسئولان در سکوت!

عوارض آزادراه تبریز- زنجان، حوالی عوارضی بستان آباد که با تبریز ۳۰ کیلومتر فاصله دارد، به یکباره با افزایش ۵۰ درصدی از ۲ هزار تومان به ۳ هزار تومان رسید. عوارض غیرمتعارف پل میانگذر دریاچه اورمیه نیز مردم را به شدت گلایه‌مند کرده و مسئولان همچنان نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند.

درحالی که میانگین قیمت عوارض در ایران به ازای هر کیلومتر کمتر از ۴۰ تومان است، این افزایش قیمت، باعث شده بیشتر رانندگان تریلی و وسائط نقلیه سنگین به سمت جاده قدیم میانه هدایت شوند، جاده ای که به دلیل میزان تصادفات، دومین جاده مرگ استان لقب گرفته است.

همچنین در اتفاق عجیب دیگری، عوارض میان ‌گذر دریاچه اورمیه با عنوان آزادراه درحالی دوباره افزایش یافت که عملیات احداث این مسیر هنوز به پایان نرسیده و این عوارض برای پروژه‌ ای دریافت می‌ شود که افتتاح نشده است و به عنوان یک مسیر نیمه بزرگراهی در حال استفاده است.

بخشی از این مسیر چیزی شبیه به مسیرهای خاکی است و نیاز به آسفالت و ترمیم و بهسازی دارد تا در رسته راه ‌های اصلی قرار بگیرد ضمن اینکه ۲ تونل این مسیر برای تبدیل به آزادراه نیز درحال احداث است، عوارض دریافتی برای خودروهای سواری در این مسیر، ۷ هزار تومان است.

اما بنا به ادعای مدیرکل بهره برداری آزادراه ها، آخرین تعدیل نرخ عوارضی آزاد راه های مشارکتی مربوط به اردیبهشت سال ۹۷ است که تعدیل اخیر نرخ ها پس از گذشت ۲۰ ماه انجام می شود.

نرخ عوارض زنجان به سرچم و بالعکس ۲۲ درصد افزایش یافته است، نرخ عوارض زنجان به هشتگرد  ۱۷.۲ درصد و زنجان به میاندوآب نیز ۱۵.۲ درصد افزایش دارد اما نرخ عوارض زنجان به تهران نیز تغییری نکرده است.

این عوارض بسته به هر مسیر و آزادراه متفاوت است که بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، به صورت میانگین ۲۱ درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده که با ۵ ماه تاخیر از ابتدای شهریور ماه امسال اعمال شده است.

گفتنی است، تعدیل نرخ عوارض آزاده راه‎های مشارکتی در ایران به صورت سالانه در چارچوب قانون مشارکت احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک و منابع مشابه مالی و پولی کشور و آیین نامه اجرایی آن و قرارداد مشارکت آزاده های مشارکتی منعقد فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذار بخش خصوصی پس از انجام بررسی لازم، تخصصی و کارشناسی و تایید کمیته نرخ گذاری مربوطه در وزارت متبوع و تصویب مقام عالی وزارت راه و شهرسازی عملیاتی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا