ایران

پیام نوروزی خامنه ای

خامنه ای پیام نوروزی خود را با رویدادهای تاریخی اسلامی آغاز کرد و از اهمیت نوروز در فرهنگ ایرانی سخنی نگفت

علی خامنه ای در پیام نوروزی خود، بی آن که از اهمیت نوروز سخنی بگوید، و یا از مردمی که عزیزانش با گلوله های ماموران حکومت به قتل رسیدند دلجویی کند، به تجلیل و تمجید از تروریست های رژیم پرداخت که در عملیات هوایی ایالات متحده از پای درآمدند. او در سخنرانی خود گفت که سال ۱۳۹۸ در مجموع سال پرتلاطمی بود. ولی او اطمینان دارد که تلخی ها خواهد گذشت و مشکلات اقتصادی قطعا تمام خواهد شد.

آشنایان امور از این پیش بینی رهبر حکومت ایران ابراز شگفتی کردند و آن را نمونه دیگری از ناآگاهی ها و یا فریبکاری های او دانستند، زیرا همه قرائن موجود نشان می دهد که در سال خورشیدی پیش رو، نه تنها اوضاع اقتصادی ایران و معیشت مردم بهبود نخواهد یافت، بلکه به وخامت بیشتری خواهد گرایید.

خامنه ای در پیام نوروزی خود، ابتدا به امور دینی پرداخت و از نوروز به عنوان یک رویداد حاشیه ای سخن گفت و به اهمیت چنین روزی در فرهنگ ایران زمین اشاره ای نکرد.

او پیام نوروزی خود را با این سخن آغاز کرد که سال نو ایرانی، امسال مصادف با شهادت حضرت موسی بن جعفر امام شیعیان است. ولی در عین حال گفت: «تبریک عرض میکنم عید سعید مبعث را و عید پرطراوت نوروز را به همه ملت عزیز ایران شادباش می گویم».

او گفت که این پیام را به ویژه خطاب به خانواده های افرادی بیان می کند که در راه تقویت حکومت هلاک شدند – و از جمله از افراد سپاه قدس در سوریه به عنوان شهید یاد کرد و قاسم سلیمانی و همدستان تروریست او را بزرگترین شهدای سال گذشته نامید – ولی در عین حال به خانواده های پزشکان و پرستاران نیز که جان خود را در مبارزه با کورونا از دست دادند تجلیل کرد.

وی به مصیبت هایی که در یک سال گذشته گریبانگیر ملت ایران شده، از قبیل سیل، زمین لرزه، سقوط هواپیمای اوکراینی و هلاکت قاسم سلیمانی سخن گفت، ولی به جانباختگان تظاهرات اعتراضی آبان ماه گذشته کوچکترین ذکری نکرد، بلکه به جای آن از خطرات آمریکا و آن چه که “دشمنان رژیم” نامید، نام برد.

خامنه ای در عین حال از همیاری مردم ایران در جریان سیل و زلزله سپاسگزاری کرد، ولی از سپاه پاسداران که ادعا می کند بیشترین یاری رسانی را به آسیب دیدگان انجام داده، نامی نبرد.

رهبر حکومت اسلامی گفت که وی در پیام نوروزی پیشین خود، سال ۹۸ را “سال رونق تولید” نام نهاد و از آن نتیجه خوبی گرفت و حالا سال پیش رو را “سال جهش تولید” می نامد.

خامنه ای پیامدهای تولید سال گذشته “خیلی خوب” توصیف کرد و ادعا داشت که همه صاحبنظران از آن استقبال کردند. ولی آشنایان امور می گویند که سال ۹۸ از نظر تولیدات، یکی از بدترین سال ها بود و شمار دیگری از صنایع ایران به ورشکستگی دچار شد و وابستگی رژیم به واردات کالا، به ویژه از چین، افزایش یافت.

آگاهان می گویند که خامنه ای در حالی سال پیش رو را “سال جهش تولید” می نامد، که بسیاری از کارشناسان اقتصادی ارزیابی می کنند که اوضاع اقتصادی ایران بدتر خواهد شد و ادامه فاجعه کورونا نیز این وضع را فاجعه آمیز تر خواهد ساخت.

استدلال خامنه ای در این ارزیابی آن بود که ایران با یک جمعیت بالای هشتاد میلیون نفر یک بار از بزرگ مصرفی محسوب می شود که تامین آن، می تواند یک جهش تولیدی به وجود آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا