جهان

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد؛ رقابت نزدیک مکرون و لوپن

نزدیک به ۴۹ میلیون فرانسوی‌ واجد شرایط رای‌دهی به پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند تا در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کنند و یکی از دوازده نامزد این مرحله، از جمله امانوئل مکرون رییس‌جمهور کنونی فرانسه را برگزینند.

شعبه‌های اخذ رای در ساعت هشت صبح روز یکشنبه (به وقت محلی) در خاک اصلی فرانسه گشوده شد و قرار است اولین برآوردها از نتایج انتخابات ساعت ۲۰ همین روز اعلام شود.

فرانسوی‌های ساکنان سرزمین‌های فرادریایی فرانسه نیز در روز شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند.

حدود ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار فرانسوی واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورشان هستند، اما پیشتر پیش‌بینی‌هایی درباره حاضر نشدن بخش مهمی از این افراد در پای صندوق‌های رای منتشر شده است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه میزان شرکت در انتخابات به ۲۵.۴۸ درصد رسیده که کمی کمتر از میزان مشارکت در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

پاریس و حومه‌های اطراف آن جزو مناطقی از فرانسه هستند که تا ظهر روز یکشنبه کمترین میزان مشارکت را شاهد بوده‌اند.

برخی هشدار داده‌اند که ممکن است در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نرخ تحریم ۲۸.۴ درصدی مرحله اول انتخابات که مربوط به سال ۲۰۰۲ است، شکسته شود.

اغلب نظرسنجی‌هایی که تا پیش از رای‌گیری منتشر شد، همچنان نشان می‌داد مکرون و مارین لوپن رهبر حزب «تجمع ملی» دو پیروز مرحله اول انتخابات هستند و در مرحله دوم نیز مکرون برای دومین بار پیاپی رییس‌جمهور خواهد شد.

اما بر اساس همین نظرسنجی‌ها، آرای مارین لوپن در روزهای اخیر سیر صعودی داشت و او هرگز این چنین به پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری نزدیک نبوده است.

پس از مکرون و لوپن، جایگاه سوم در نظرسنجی‌ها به ژان لوک ملانشون نامزد چپگرا اختصاص داشت که آرای او نیز در روزهای اخیر تاحدودی افزایش داشته است.

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه در حالی برگزار می‌شود که پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا از جمله فرانسه تاثیر گذاشته و قیمت‌ها به ویژه قیمت سوخت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا