آذربایجانایران

برگزاری اولین جشنواره ملی آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان

نخستین جشنواره ملی آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور با حضور هنرمندان استان‌های تورک نشین آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، قزوین و قم پس از چندین بار تعویق در زمان برگزاری، نهایت از عصر روز پنجشنبه ۲۷مهر الی ۳۰مهر۱۴۰۲ به مدت سه روز در شهر زنجان آغاز به کار کرد.

 جشنواره ملی آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور دارای ۲ بخش اصلی شامل، هنر‌های بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی، بازی‌های کهن و آیین‌های ترکی و نیز بخش جنبی شامل، قصه‌های آشیقی و اساطیری، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

همچنین قرار بود بخشی از اجراهای این جشنواره در سبزه میدان شهر زنجان و در محیطی رو باز به اجرا در آید که امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان صبح روز پنجشنبه ۲۷ مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دلیل آنچه برودت هوا خوانده؛ خبر از انتقال همه اجراهای این جشنواره به فرهنگسرای امام زنجان داد.

در نخستین روز جشنواره از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰ «نوروز قنداب، آیین آب، نقل کوراوغلو و جعفر پاشا، اوزییغما، بابا نیسان، تکمچی‌نین ناغیلی، کرم و یئنه یاپراقلار دوشور» به اجرا در می آید. روز جمعه ۲۸ مهر از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰ «شاه اسماعیل، آغ قویون قارا قویون، آشیق غریب و شاه صنم، نقل کوراوغلو و جعفر پاشا، کوسا کئچل و اصلی و کرم، یئنه یاپراقلار دوشور و برگزاری کارگاه آموزشی شناخت آیین‌ها و سنت‌ها در ساعت ۱۰:۳۰ و روز شنبه ۲۹ مهرماه (صبح ۱۱ تا ۱۲:۱۰) و (عصر ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۰۰) «سارای، تکمچی‌لر و یئتیم سیدی، تیلیم خان و مهری، آغ قویون قارا قویون، تاپدیق، تکمچی‌نین ناغیلی و آشیق آلی و اسمر خانیم» برگزار خواهد شد.

گفتنی است امیر سهامی دبیر این جشنواره در پیامی به مناسبت افتتاح آن، یکی از محورهای اساسی این جشنواره را «دستیابی به روشی علمی و هدفمند برای بازتعریف و بازشناسی آیین‌ها، نمایش‌های آیینی، تظاهرات نمایشی و سایر ارزش‌های فرهنگی فراموش شده برای حفظ، ارتقاء و انتقال این ارزش‌ها به نسل جدید» عنوان نمود.

ضمنا در اطلاع‌رسانی‌های پیشین دبیرخانه این جشنواره خبر از راه‌یابی هنرمندانی از ۴ استان استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و خراسان شمالی داده بود. این در حالی است که در آخرین اطلاع‌رسانی دبیرخانه این جشنواره خبر راه‌یابی هنرمندانی از استان‌هایی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا