جهانخاورمیانه

قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس فوری هم‌زمان با عملیات زمینی اسرائیل در غزه

در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرده عملیات نیروی زمینی خود را در غزه گسترش می‌دهد، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه شد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه ۵ آبان با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را درباره جنگ اسرائیل و حماس تصویب کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با رد کامل قطعنامه سازمان ملل درباره جنگ این کشور و حماس گفت سازمان ملل با این قطعنامه دیگر ذره‌ای مشروعیت ندارد. او تاکید کرد اسرائیل تا نابودی توانایی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها، به مبارزه ادامه می‌دهد.

سفیر اسرائیل خاطرنشان کرد این قطعنامه به نقش حماس و لزوم آزادی گروگان‌ها اشاره نکرده است.

پیش‌تر نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز از پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتقاد کرده و دلیل آن را عدم اشاره به حماس و گروگان‌ها دانسته بود.

این قطعنامه در حالی تصویب شده که اسرائیل شامگاه جمعه پنجم آبان گفت نیروهای زمینی ارتش «امشب عملیات نظامی را در غزه گسترش می‌دهند.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اشاره کرد که حملات اسرائیل به غزه به میزان «بسیار قابل توجه» افزایش یافته است و عملیات محدود زمینی روزهای اخیر گسترش خواهد یافت. از سویی جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید اعلام کرد که کشورش برای اسرائیل خط قرمزی تعیین نمی‌کند.

وزیر خارجه اردن نیز صریحا اشاره کرده که حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه آغاز شده است. او هشدار داد که نتیجه این اقدام «فاجعه‌ای انسانی در ابعاد عظیم» خواهد بود.

از سوی دیگر سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرد: «ما به وظیفه ملی بازگرداندن گروگان‌ها متعهدیم.»

او با اشاره به گسترش حملات کشورش بار دیگر از مردم غزه خواست که به جنوب این منطقه بروند. حماس نیز اعلام کرده که حملات دریایی، زمینی و هوایی اسرائیل به شکر بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، دسترسی به اینترنت و شبکه‌های ارتباطات سیار در نوار غزه قطع شده است.

دیدبان حقوق بشر درباره «پیامدهای خطرناک» قطع اینترنت و موبایل در غزه هشدار داد. عفو بین‌الملل نیز خواستار توقف حمله‌های اسرائیل به غزه شد.

در همین حال، رادیو ارتش اسرائیل از حمله زمینی محدود اسرائیل به گذرگاه بیت حانون در نوار غزه خبر داد.

از سوی دیگر، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند اسرائیل خان یونس و بیت لاهیا در نوار غزه را هدف حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، همچنین در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در غزه ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

آمادگی قطر برای قطع ارتباط با حماس

خبرگزاری رویترز روز جمعه پنجم آبان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت قطر به واشینگتن اعلام کرده که دوحه آماده است پس از حل بحران گروگان‌های در دست حماس، در مورد حضور رهبران این گروه شبه‌نظامی در قطر تجدیدنظر کند.

به گفته این مقام که نامش فاش نشده، این توافق در نشستی در دوحه در ماه جاری میلادی میان وزیر امور خارجه آمریکا و امیر قطر حاصل شده است.

هنوز مقام‌های قطری به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

حملات حماس ادامه دارد

خبرنگار ایران‌اینترنشنال بعدازظهر روز جمعه از عبور راکت‌هایی از فراز شهر اشکلون خبر داد. این راکت‌‌ها به شهرهای اشدود و سدروت رسیده‌اند اما بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، سپر گنبد آهنین این راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

خبرگزاری فرانسه بر اساس اعلام سرویس‌های اورژانس اسرائیل گزارش داد روز جمعه موشک‌هایی از غزه به سمت مرکز اسرائیل و تل‌آویو شلیک شدند.

بر اساس این گزارش، در این حملات سه نفر زخمی شدند؛ از جمله یک مرد که به دلیل وخامت وضعیت جسمی‌اش در بیمارستان بستری شد.

 

ارتش اسرائیل اعلام کرد یگان کماندویی نیروی دریایی از دریا به جنوب نوار غزه حمله و زیرساخت‌های حماس را منهدم کرده است.

رادیو ارتش اسرائیل صبح جمعه پنج آبان خبر داد نیروهای پیاده‌نظام، زرهی و مهندسی ارتش از چند ساعت قبل وارد غزه شده و در حال هدف قرار دادن مواضع حماس و سایر گروه‌های تروریستی هستند.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، نیروهای این کشور بدون اینکه آسیبی ببینند، پس از انجام عملیات در داخل غزه، به مواضع قبلی خود در مرز بازگشتند.

اسرائیل روز پنج‌شنبه چهارم آبان نیز عملیات زمینی مشابهی را با استفاده از تانک و پیاده‌نظام در بخش شمالی غزه انجام داده بود.

انجام شدن این دو عملیات در حالی بوده است که بر اساس نظرسنجی منتشر شده از سوی روزنامه اسرائیلی معاریو در روز جمعه، تقریبا نیمی از اسرائیلی‌ها خواهان خودداری از هر گونه تهاجم زمینی ارتش کشورشان به غزه هستند.

 

درگیری در کرانه باختری

ارتش اسرائیل خبر داد عیسر محمد العامر، فرمانده میدانی شاخه جنین جهاد اسلامی فلسطین در جریان درگیری‌ها در اردوگاه آوارگان جنین کشته شد.

صبح جمعه خبرهایی درباره کشته شدن چهار فلسطینی در درگیری با نیروهای اسرائیلی در این منطقه منتشر شد که سه تن از آنان در اردوگاه آوارگان جنین بودند.

در این اردوگاه، نیروهای جهاد اسلامی فلسطین با نیروهای اسرائیل که با بولدوزر وارد شده بودند، درگیر شدند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه حماس و جمهوری اسلامی

دولت آمریکا مجموعه دیگری از حامیان و تامین‌کنندگان مالی گروه شبه‌نظامی حماس از جمله افراد حقیقی و حقوقی مستقر در ایران را هدف تحریم قرار داد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه پنجم آبان در واکنش به «حملات وحشیانه» هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل و افراد غیرنظامی در این کشور، دور دوم تحریم‌ها را علیه مقامات و شبکه‌های مالی کلیدی مرتبط با این گروه اعمال کرد.

علی مرشد شیرازی و مصطفی محمد‌خانی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران هستند که به دلیل آموزش و کمک به جهاد اسلامی فلسطین، حماس و حزب‌الله لبنان تحریم شده‌اند.

علی احمد فیض‌اللهی، فرمانده تیپ نیروی ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه هم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

تشدید درگیری‌ها در منطقه

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز جمعه پنج آبان از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر واقع در شمال دیرالزور سوریه و نیز عین‌الاسد در عراق خبر داد.

تسنیم ظهر جمعه در گزارشی مدعی شد شش موشک از مجاورت ابوکمال و المیادین به پایگاه آمریکا در نزدیکی میادین نفتی العمر شلیک شده است.

دو منبع امنیتی مصر روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند یک پرتابه در بخش بیابانی شهر تفریحی نویبع در دریای سرخ سقوط کرد. مقامات هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد این حادثه هستند.

سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی کشور در حال تقویت برای حفظ امنیت حریم هوایی مصر هستند.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که موشک‌ها و پهپادهایی که روز جمعه به نقاطی در مصر برخورد کرد، از سوی نظامیان حوثی، مورد حمایت جمهوری اسلامی، به سمت اسرائیل شلیک شده بودند.

پیش از این، شبکه خبری القاهره مصر به نقل از منابع آگاه گزارش داد انفجاری در شهر طابا در نزدیکی مرز مصر و اسرائیل رخ داده که به درگیری‌های اسرائیل و حماس مرتبط بوده است.

آخرین آمار قربانیان و وضعیت گروگان‌های در دست حماس

ارتش اسرائیل اعلام کرد تعداد گروگان‌‌های در اختیار حماس ۲۲۹ نفر است.

روز پنج‌شنبه تعداد گروگان‌های باقی مانده در غزه ۲۲۴ نفر ارزیابی شده بود.

این گروگان‌ها علاوه بر شهروندان اسرائیلی، شامل خارجی‌هایی می‌شوند که گمان می‌رود در جریان تهاجم حماس اسیر شده‌اند.

تاکنون چهار گروگان آزاد شده‌اند.

روزنامه کامرسانت روسیه به نقل از مقامات حماس که در مسکو به سر می‌برند نوشت این گروه تا زمانی که برای آتش‌بس توافق نشود، گروگان‌ها را آزاد نخواهد کرد.

یک عضو هیات حماس به این روزنامه گفت تاکنون ۵۰ گروگان بر اثر بمباران‌های غزه به وسیله اسرائیل کشته شده‌اند.

به گفته او، این گروه «برای یافتن همه گروگان‌ها» به زمان نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا