خاورمیانه

حمله اسرائیل به ۱۵۰ هدف زیرزمینی در غزه؛ فرمانده نیروی هوایی حماس کشته شد

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حملات هوایی به نوار غزه ۱۵۰ مکان زیرزمینی متعلق به حماس را هدف قرار داده است. تایمز اسرائیل خبر داد در حملات شب گذشته ارتش این کشور، عصام ابو رکبه، فرمانده نیروی هوایی حماس کشته شد. ابو رکبه، مسوول سامانه پهپادی، پاراگلایدرها و دفاع هوایی حماس بود.

هاآرتص نوشت ارتش اسرائیل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

سفارت آمریکا در بیروت به شهروندان این کشور توصیه کرد به دلیل «شرایط امنیتی غیرقابل پیش‌بینی»، «هم‌اکنون» لبنان را ترک کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود در مورد عملیات نظامی اسرائیل در غزه گفت‌وگو کردند.

آستین در این تماس تلفنی بر ضرورت محافظت از غیرنظامیان در زمان حملات اسرائیل و همچنین آزادی گروگان‌های در اختیار شبه‌نظامیان حماس تاکید کرد.

در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرده عملیات نیروی زمینی خود را در غزه گسترش می‌دهد، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه شد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه پنجم آبان با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را درباره جنگ اسرائیل و حماس تصویب کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار دسترسی همه غیرنظامیان در نوار غزه به غذا، آب، دارو و سوخت شد و هشدار داد وضعیت انسانی در این منطقه در آستانه «یک فروپاشی کامل با پیامدهای غیر‌قابل تصور برای بیش از دو میلیون غیرنظامی» است.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از هفت هزار و ۳۰۰ فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است.

در این درگیری‌ها، دست‌کم ۱۸ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا