جهان

اوکراین با موشک‌های «سایه توفان» مواضع روسیه را هدف قرار داد

موشک سایه توفان بردی 250 تا 500 کیلومتر دارد و می‌توان آن را از هواپیماهای نظامی شلیک کرد

دو مقام آمریکایی و یک مسئول غربی اعلام کردند که نیروهای اوکراین با استفاده از موشک‌های بریتانیایی «سایه توفان» چندین موضع روسی را هدف قرار دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، این مقام‌ها جزئیات بیشتر یا ماهیت اهداف روسی مورد حمله قرارگرفته توسط این موشک‌ها را فاش نکردند.

مسئولان اوکراینی بارها اشاره کردند برای تغییر موازنه نظامی و شکست نیروهای روسیه در ضدحمله‌ای که قرار است به‌زودی آن را آغاز کنند، به این موشک‌ها نیاز دارند.

ارتش اوکراین همچنین درصدد استفاده از موشک‌های سایه توفان در حمله به مراکز فرماندهی روسیه، خطوط امداد و پشتیبانی، همچنین انبارهای ذخیره تسلیحات و سوخت واقع در شبه‌جزیره کریمه و مناطق اشغالی شرق اوکراین است.

موشک سایه توفان، بردی 250 تا 500 کیلومتر دارد و می‌توان آن را از هواپیماهای نظامی شلیک کرد.

نوع جدید این موشک که توسط بریتانیا و فرانسه ارتقا یافته، می‌تواند با سرعت 987 کیلومتر در ساعت (0.8 سرعت صوت) به اهداف از پیش تعیین‌شده اصابت کند.

این موشک با توانایی‌های مذکور به نیروهای اوکراین امکان هدف قرار دادن پشت جبهه ارتش روسیه را داده و توانایی لجستیکی نیروهای روس را به‌شدت کاهش می‌دهد.

موشک بریتانیایی «سایه توفان»
موشک بریتانیایی «سایه توفان»
موشک سایه توفان به نیروهای اوکراینی توانایی حمله به اهدافی در خاک روسیه را نیز می‌دهد اما رئیس جمهوری اوکراین در سفر اخیر به لندن قول داد از آنها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند.

به گفته کارشناسان نظامی، حمله به عمق نیروهای روسیه اقدامی تعیین‌کننده و مهم به‌شمار می‌آید که ارتش اوکراین با وجود موشک‌های سایه توفان به چنین امکانی دست یافته است.

همزمان، نیروهای روسیه به جابجایی و دور کردن مقرهای فرماندهی و لوجستیکی خود از خطوط مقدم جبهه‌های درگیری اقدام کردند. اما به‌دلیل امکان شلیک موشک‌های سایه توفان از طریق هواپیما، این اقدام روس‌ها نمی‌تواند مقرهای مذکور را از حملات موشکی در امان نگه دارد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در 11 می گذشته از ارسال موشک‌های سایه توفان به اوکراین خبر داد اما زمان تحویل و تعداد این موشک‌ها را فاش نکرد.

در همین رابطه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسی چند روز پیش حمله ارتش اوکراین با موشک‌های سایه توفان به یک تاسیسات صنعتی در منطقه لوهانسک را ناکام کرده و این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

با این حال برخی ناظران بر این باورند که موشک‌های سایه توفان امکان تغییر موازنه نظامی به سود اوکراین را نداشته چرا که قیمت هر یک از این موشک‌ها حدود 800 هزار یورو بوده و تعداد محدودی از این موشک‌ها تاکنون تولید و در انبارهای کشورهای غربی ذخیره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا