اجتماعیایرانسیاست

کارشکنی و تعلل ۴۰ روزه در صدور مرخصی برای علیرضا فرشی بدلیل مخالفت نهادهای امنیتی

علیرضا فرشی، زندانی سیاسی تورک محبوس در زندان تهران بزرگ، روز شنبه ۲۸ فروردین در تماس با نزدیکان خود از کارشکنی مسئولین زندان در صدور مرخصی برای او خبر داد.

علیرضا فرشی، استاد اخراجی دانشگاه و زندانی سیاسی تورک محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) در تماس با نزدیکان خود از کارشکنی مسئولین زندان در صدور مرخصی برای او بدلیل مخالفت نهادهای امنیتی خبر داد.

علیرضا فرشی گفت، در ۱۶ فروردین امسال ابلاغیه‌ای از طرف دادیار ناظر بر زندان دریافت کرده که بایستی از ۲۰ اسفند گذشته با تودیع وثیقه به مرخصی اعزام می شده ولی بنا به دلایل نامعلوم این ابلاغیه یک ماه پس از تاریخ صدور بدست وی رسیده و هنوز هم اجرایی نشده است.

در دو هفته گذشته با پیگیری‌های وکیل و نزدیکان آقای فرشی و اعتراض به تعلل پیش‌آمده، هرچند مجددا با درخواست مرخصی برای این فعال آذربایجانی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان موافقت شده ولی علی رغم تامین قرار صادره، مسئولین قضایی زندان بنا به آنچه آن را »مخالفت نهادهای امنیتی» عنوان می‌کنند از پذیرش وثیقه امتناع و مانع آزادی موقت وی می‌شوند.

پیش‌تر علیرضا فرشی در رنجنامه‌ای به رئیس‌ قوه قضائیه ایران از برخوردهای فراقانونی و مغرضانه یکی از بازجویان خود نوشته و اعلام کرده بود، این کارشناس امنیتی به او متذکر شده ضمن پرونده‌سازی و مدیریت سلیقه‌ای در روند دادرسی مانع از دستیابی به حقوق زندانی او نیز خواهد شد.

سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۲۷ فروردین محکومیت علیرضا فرشی و بدرفتاری با این زندانی سیاسی حقوق آذربایجانیها را محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط این فعال حقوق بشر شد.

همچنین بخوانید: عفو بین‌الملل حکم زندان علیرضا فرشی را ناعادلانه دانست و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شد

علیرضا فرشی اسفند سال ۹۲ در مراسم روز جهانی زبان مادری به همراه ده‌ها تن در نسیم شهر تهران بازداشت و در دادگاه انقلاب بهارستان به همراه اکبر آزاد، بهنام شیخی سامانلو و حمید منافی نادارلی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به احکام سنگین زندان و تبعید محکوم شد.

در سال ۹۸ دادگاه تجدید نظر تهران با کاهش این احکام سنگین هر کدام از این فعالین تورک را به ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم کرد.

فرشی در مورخه ۱۸ دی ماه ۹۸ و قبل از ابلاغ قطعی حکم، مجددا طی پرونده‌سازی دیگر بازداشت و در ۲۱ فرودین ۹۹ با تودیع قرار وثیقه موقتا آزاد شد.

واحد اجرای احکام زندان اوین در ۳۱ تیرماه ۹۹، فرشی، شیخی و منافی را جداگانه در خیابانهای تهران با ضرب و شتم بازداشت و جهت گذران حبس به زندان اوین منتقل کرد.

علیرضا فرشی سه هفته پس از دستگیری و در ۱۸ شهریور ۹۹ جهت ادامه حبس به زندان بزرگ تهران منتقل گردید.

بعدها و در بهمن ماه ۹۹ شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مقدسی اوین با به جریان انداختن پرونده‌دیگری، فرشی را در جلسه‌ای مجازی و بدون حق داشتن وکیل و دسترسی به پرونده، اقدام به اخذ آخرین دفاعیات نموده و با صدور کیفرخواست پرونده‌اش را روانه دادگاه کرد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری که پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به آنجا ارسال شده بود این فعال تورک را در دادگاهی ۵ دقیقه‌ای و با اتهام مجدد «تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور» با مصداق پخش کتاب‌های تورکی در روستاهای آذربایجان و «تبلیغ علیه نظام» با استناد به حمایت وی از زندانیان سیاسی آذربایجان جمعا به ۵۰ ماه حبس تعزیری و ۲ ماه کار اجباری در واحد بازیافت زباله تهران محکوم کرد.

این حکم در ۱۱ فروردین امسال به آقای فرشی ابلاغ شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا