ایران

کاهش سرعت شبکه اینترنت در آستانه پنجم دی «چهلم کشته شدگان آبان ماه»

کاربران شبکه‌های اجتماعی در برخی از شهرهای ایران از کندی اینترنت خبر داده و می‌گویند احتمالا این اقدام دولت به مناسبت پنجم دیماه و فرا رسیدن چهلم کشته‌شدگان اعتراضات اخیر صورت گرفته است.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر در روزهای اخیر از کاهش سرعت اینترنت خبر داده اند. بسیاری از آنها نوشته اند امروز با قطعی مداوم اتصال به شبکه روبرو هستند.

 

 

برخی از کاربران معتقدند به دلیل چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان ماه در برخی از شهرهای ایران که فراخوان اعتراضات سراسری برای پنجشنبه 5 دی ماه دست به دست می شود، حکومت تصمیم به قطع کردن اینترنت بگیرد.

 

این کاربران در حال نصب اپلیکیشن های ارتباطی همچون JAMI هستند که به صورت آفلاین و با ایجاد یک زنجیره ارتباطی فعال می شود.

 

همچنین برخی نیز از ارسال پیام از سوی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت خبر می‌دهند که در آن اعلام شده امروز 25 و 26 دسامبر به دلیل تعمیرات اینترنت دچار اختلال است.

 

دیده‌بان اینترنت جهان نیز تایید کرده که از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز اینترنت همراه در بخش‌های از ایران با اختلال مواجه شده است و این اختلال ادامه دارد.

 

از طرفی، منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری که 16 نوامبر کشته شد از مردم ایران خواسته بود تا 26 دسامبر (پنجم دی ماه) تا در مراسم یادبود فرزندش شرکت کنند. البته پدر و مادر پویا بختیاری و برخی از نزدیکان آنها با نزدیک شدن به چهلم او بازداشت شده اند.

 

گفتنی است، سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود در تاریخ 16 دسامبر آمار کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران را 304 نفر اعلام کرد.

 

اینترنت تلفن‌های همراه در ایران پس از آغاز اعتراضات به افزایش سه برابری قیمت بنزین از حدود ساعت 16 عصر شنبه 16 نوامبر با تصمیم حکومت این کشور قطع شد. مقامات این کشور “منافع کشور و مردم” را دلیل قطع اینترنت معرفی کرده اند.

 

بسیاری از کارشناسان ضرر و زیان ناشی از قطعی 11 روزه اینترنت در ایران را تا میلیاردها دلار برآورد کرده اند.

 

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا