آذربایجانایرانجهان

ادامه خیزش سراسری تا بامداد پنجشنبه در برخی نقاط؛ ادامه واکنش‌های جهانی به اعتراضات در ایران

به گفته سینا یوسفی، نایب رییس کمیسیون حقوق‌بشر کانون وکلا، «بیش از ۱۷۰۰ نفر» فقط در تبریز بازداشت شده‌اند. یوسفی گفت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان برای حمایت حقوقی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر «کمیته دفاع» تشکیل داده است.

بر اساس اطلاعات رسیده از منابع مطلع، در شامگاه چهارشنبه ماموران جلوی در بیمارستان و اورژانس تجریش تهران ایستاده بودند و آمار مجروحان را می‌گرفتند. نیروهای گارد‌ ویژه حتی وارد سالن‌ها نیز می‌شدند.

همزمان با قطعی گسترده اینترنت از سوی حکومت در ایران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت واشینگتن متعهد است ابزارهای ارتباطی حیاتی را در دسترس مردم ایران قرار دهد چرا که آنان به طور مسالمت‌آمیز به خشونت علیه زنان و «انکار آزادی‌های اساسی‌شان» اعتراض می‌کنند ‌.

باب منندز، سناتور دموکرات، نیز به ارائه راه‌های ارتباط اینترنتی به مردم ایران اشاره کرد و گفت علاوه بر آن آمریکا باید برای حمایت از معترضان ایران، مقام‌های سرکوگر جمهوری‌اسلامی را تحریم کند و در عرصه بین‌المللی و سازمان‌ملل برای اقدام‌های عملی علیه حکومت نقش رهبری را ایفا کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهارشنبه در نشست خبری خود به سمیرا قرایی، خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «از زمان صدور مجوز معافیت صادرات تجهیزات و خدمات ارتباطی به ایران، شرکت‌ها از این موقعیت استفاده کرده و ارائه نرم‌افزار و سخت‌افزار به ایران تسهیل شده است.»

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، نیز در یک برنامه تلویزیونی سرکوب اعتراض‌های مردم ایران از سوی جمهوری‌اسلامی را محکوم کرد و گفت فرانسه در کناز زنان ایرانی می‌ایستد. او همچنین در این گفت‌وگو از دیدارش با ابراهیم رئیسی در نیویوک دفاع کرد.

مکرون در توییتر گفت: «فرانسه به خاطر زنانی که شجاعانه حجاب برداشته و در برابر اسلحه ایستاده‌اند و برای جوانان و مردانی که برای حقوق زنان و خواسته‌های مشترک این مبارزه می‌جنگند، سرکوبگری رژیم ایران را محکوم می‌کند.»

در همین حال، مجله فوربز با انتشار مطلبی تحت عنوان «هزینه‌ای که زنان برای آزادی در ایران می‌پردازند»، به تحریم‌های اخیر بریتانیا بر علیه جمهوری‌اسلامی اشاره کرد و نوشت: سایر کشورها باید از این رویکرد برای اعمال تحریم‌های هدفمند علیه کسانی که بیشترین مسئولیت را در این جنایات دارند پیروی کنند.

به گفته این مجله، «جامعه جهانی باید تمام اقدامات موجود را برای تضمین عدالت و پاسخگویی در قبال خشونت علیه زنان و دختران در ایران و خشونت به کار رفته علیه معترضان انجام دهد.»

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، از دیگر کسانی بود که درباره اعتراض‌ها در ایران سخن گفت. او تاکید کرد: «این بار باید هر کاری بکنیم تا چرخه وحشیانه کشتار، بخشودگی کیفری و سکوت را متوقف کنیم و مطمئن شویم مردم داخل ایران برای هیچ و پوچ زندگیشان را به خطر نمی‌اندازند.»

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهند معترضان روز چهارشنبه ۲۰ مهر در شهرهای مختلف از جمله، تهران، کرج، شیراز، سقز، بوکان، اراک، شاهین‌شهر، ساری، بوشهر، مشهد، اصفهان، قم، سوهانک، کرمان، رشت، لاهیجان و مهاباد تجمع اعتراضی برگزار کردن

معترضان در منطقه‌هایی از تهران از جمله نازی‌آباد، خیابان شریعتی، صادقیه، شهرک اکباتان و خیابان قزوین تا پاسی از شب در خیابان‌ها ماندند و شعار سر دادند. آنها با روشن کردن آتش اقدام به بستن خیابان‌ها کردند و بیشتر شعارهایشان شخص علی خامنه‌ای را نشانه گرفته بود

جمعیت عظیم معترضان در نازی‌آباد ضمن روشن کردن آتش، به گفته یکی از مخاطبان ایران اینترنشنال موفق شدند ماموران امنیتی را فراری دهند.

در برلین هم ایرانیان ساکن این شهر علیه جمهوری اسلامی تجمع برگزار کردند.

روز چهارشنبه، تجمع اعتراضی ایرانیان در لندن همزمان با خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

شماری از ایرانیان مقیم استرالیا هم روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه، در همبستگی با اعتراضات و خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، در مقابل پارلمان استرالیا در کانبرا، تجمع اعتراضی بر پا کردند.

ویدیویی های منتشر شده نشان می‌دهد مخالفان حکومت ایران روی دیوار سفارت جمهوری اسلامی در دوبلین، ایرلند، به نشانه اعتراض ردی از دست‌های خونی با رنگ قرمز پاشیدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا