ایرانجهان

ان‌بی‌سی نیوز: روسیه با اطلاع آمریکا به ایران یک توافق موقت هسته‌ای پیشنهاد داده است

به گفته منابع آگاه، روسیه به ایران پیشنهاد داده غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند، ذخایر کنونی اورانیوم غنی شده خود را به روسیه صادر کند و محدودیت‌هایی را در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته بپذیرد.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از شش منبع آگاه آمریکایی گزارش داد که روسیه در هفته‌های اخیر با اطلاع ایالات‌متحده به ایران یک توافق موقت را پیشنهاد داده که بر مبنای آن در ازای اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، برخی تحریم‌های تهران کاهش می‌یابد.

به گفته منابع آگاه، روسیه به ایران پیشنهاد داده غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند، ذخایر کنونی اورانیوم غنی شده خود را به روسیه صادر کند و محدودیت‌هایی را در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته بپذیرد.

در مقابل، ایران می‌تواند علاوه بر معافیت از برخی از تحریم‌ها، به حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود در کره‌جنوبی، عراق و ژاپن دسترسی یابد.

طبق این گزارش، در حالی که آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران با خبر بوده، مقام‌های دولت بایدن تاکید کرده‌اند که واشینگتن در تلاش‌های روسیه شرکت نداشته و از ارائه جزییات درباره پیشنهاد روسیه خودداری کردند.

این گزارش خاطرنشان کرد که ایران تاکنون پیشنهاد روسیه را، که در حاشیه مذاکرات وین مطرح شده، رد کرده است.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که جمهوری اسلامی توافق موقت نمی‌خواهد و از ارائه جزییات درباره پیشنهاد روسیه خودداری کرد.

این هیات در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که ایران به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است که وعده‌های مندرج در برجام را شامل شود و هر توافقی که این معیارها را نداشته باشد در دستور کار تهران نخواهد بود.

از سوی دیگر، دولت روسیه نیز از اظهارنظر درباره این پیشنهاد خودداری کرده است.

یک منبع آگاه به ان‌بی‌سی نیوز گفت که اگر با پیشنهاد روسیه موافقت شود، آمریکا و متحدانش چنین توافق موقتی را به عنوان «گام اول» برای بازگشت کامل به تعهدات توصیف خواهند کرد و نه به عنوان یک توافق جدید یا مجزا.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز گفت که بحث یک توافق موقت چندان جدی نیست.

در همین حال، هر توافق جدیدی علاوه بر برجام ممکن است نیازمند بررسی از سوی کنگره شود.

از سوی دیگر، ان‌بی‌سی نیوز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در وین اخیرا تغییر کرده و ریچارد نفیو، یکی از اعضای این تیم، به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به سمتی متفاوت در وزارت خارجه برگشته است.

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت که از روسیه خواسته با استفاده از نفوذش بر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را از فوریت موضوع احیای برجام آگاه کند.

بلینکن گفت که او در دیدار با لاوروف، درباره ایران گفت‌وگو کرده و هشدار داده که فرصت کوتاهی برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا