آذربایجانایران

توزیع پوستر در سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان؛ ۲۱ آذر بوتوو آذربایجاندان تورکوستانا گئدن یولدور

جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر تبریز همزمان با سالروز ۲۱ آذرماه با نصب و توزیع گسترده پوستر هایی، ۷۸ امین سالگرد تاسیس حکومت ملی آذربایجان را گرامی داشتند

«۲۱ آذر، بوتوو آزربایجاندان تورکوستانا گئدن یولدور» عنوان متنی است که با الفبای لاتین به همراه تصویری با محتوای شکوفایی دوباره بر روی پوسترهای توزیعی نقش بسته است.

۷۸ سال پیش در چنین روزی با تشکیل حکومت ملی آذربایجان زبان تورکی برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران زبان رسمی و زبان تحصیلی شد.زنان تورک برای اولین بار در طول تاریخ ایران از حق تحصیل  به‌زبان مادری و حق رای دادن برخوردار شدند.

با تأسیس مجلس ملی، رادیو ملی، ارتش ملی، دانشگاه ملی تبریز و وزارتخانه های  متعدد آذربایجان،  ملت تورک از استعمار و استثمار دولت نژادپرست پهلوی نجات پیدا کرد و برای نخستین بار در تاریخ معاصرجغرافیایی سیاسی بنام ایران ملت تورک حق تعیین سرنوشت خویش را بدست آورد.

موسیقی، هنر، شعر، داستان، رمان و نمایشنامه‌ها تماما به زبان مادری تورکی نوشته و اجرا شد و به سلطه‌ی فاشیستی زبان فارسی در کل مناطق تورک پایان داده شد.

حالا پس از گذشت سالها ملت آذربایجان با پیشگامی فعالین حرکت ملی آذربایجان قدم در راه مبارزه برای رسیدن به “آزادلیق،عدالت،میللی حکومت”نهاده اند و با رشد روز افزون بیداری وآگاهی ملی امیدوار به آینده ای روشن از پس تاریکی به مبارزه ادامه می دهند.

ملتی که روزی تمامی داشته های معنوی و مادی آن همچون کتابهای تورکی توسط رژیم پهلوی در آتش نژادپرستی و نسل کشی انسانی و فرهنگی سوخت تا مفهوم ملت از ذهن هر آذربایجانی پاک گردد حال ققنوس وار از خاکستر خویش برخاسته واکنون تشنه رهایی و آزادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا