جهاندانش و فن آوری

کاوشگر ناسا برای فرود روی سیاره سرخ و کاوش آثار حیات آماده می‌شود

کاوشگر سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) شب پنجشنبه ۳۰ بهمن، در حال آماده شدن برای فرود در مریخ پس از یک سفر ۴۸۰ میلیون کیلومتری که ۷ ماه طول کشید، است.

این کاوشگر که با سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت به سیاره سرخ نزدیک می‌شود، با یک چتر غول پیکر از سرعتش کاسته شده و در دهانه «جِزیرو» این سیاره فرود می آید.

در صورت فرود موفقیت آمیز در دهانه ای به عرض ۴۵ کیلومتر، این ربات کار خود را برای یافتن آثاری از آب که تصور می شود ۳.۵ میلیارد سال پیش در این منطقه وجود داشته است، آغاز می کند.

به این ترتیب، محققان امیدوارند که این ربات به فسیل نوعی حیات برسد. سیلوستر موریس، مسئول «سوپرکام»، یکی از مهمترین ابزارهای این ربات، می گوید این ابزار جو، لایه های زمینی و سنگی مریخ را بررسی خواهد کرد. محقق با بیان اینکه می توان به این سوال پاسخ داد که این سیاره از چه موادی تشکیل شده است، اظهار داشت که عناصر سطح مریخ با کمک لیزر مشخص خواهد شد که از چه نوع اتمی تشکیل شده اند. در سایه میکروفون موجود در سوپکام، صداهای موجود در این سیاره نیز قابل ضبط هستند.

در دهانه «جِزیرو»، این ربات آثار موجود در آب و بقایای حیات را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. ویلیام راپین، متخصص حیات فسیل شده، به کانال خبری فرانسه اینفو گفت، دره ها و مواد معدنی موجود در این سیاره “دو ردپای مهم” از آب روان آن زمان است.

راپین با بیان اینکه زمان کافی برای ایجاد تعداد زیادی مواد شیمیایی و گونه های معدنی در آب مریخ وجود داشت، گفت: “چیزهای زیادی وجود دارد که ما را مجذوب خود می کند، چرا که وقتی به این رُس ها رسیدیم، مواد آلی را در آنها کشف کردیم.”

هلی‌کوپتر کوچکی به نام «اینجینیوودی» نیز درون ربات قرار دارد که در صورت بلند شدن، این اولین وسیله‌ای خواهد بود که در تاریخ اکتشافات فضایی بر روی سیاره دیگری پرواز می کند.

کاوشگر پِرسیویرَنس، لوله های آزمایش مخصوصی را در سطح مریخ باقی خواهند گذاشت و این نمونه ها بین سالهای ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۱ به زمین آورده خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا